Sprint besteedt netwerkdiensten voor zeven jaar uit aan Ericsson

vrijdag 10 juli 2009

6.000 medewerkers Sprint over naar Ericsson

Rijen, 10 juli 2009 - Amerikaanse operator Sprint (NYSE:S) heeft een managed
services-overeenkomst gesloten met Ericsson (NASDAQ:ERIC) voor draadloze en
vaste netwerkdiensten. De overeenkomst is gesloten voor zeven jaar met optie
tot verlenging, en vertegenwoordigt een waarde van tussen de 4,5 en 5
miljard Amerikaanse dollar. Verder gaan 6.000 medewerkers van Sprint over
naar Ericsson. De Amerikaanse operator behoudt het volledige eigendom en
controle over het netwerk.

Het contract met Sprint bevestigt Ericsson's leidende positie in managed
services. Sprint en zijn miljoenen klanten kunnen daarmee profiteren van een
netwerk dienstenmodel dat wereldwijd succesvol is en door zakelijke experts
en communicatieanalisten wordt geprezen als een operationele best practice
voor netwerkoperators. Sprint's Steve Elfman, President Network Operations &
Wholesale, gelooft dat de historische overeenkomst, 'Network Advantage'
genaamd, het bedrijf naar een belangrijke positie brengt in effectiviteit
van draadloze en vaste netwerken.

"Geen enkele andere carrier in de Verenigde Staten opereert volgens
eenzelfde bedrijfsversterkende visie zoals Network Advantage. De beste
netwerkprestaties die we tot op heden hebben laten zien, zullen nog beter
worden door Ericsson's wereldwijde leiderschap in netwerkdiensten, de tools
die zij hebben ontwikkeld en de kennis van meer dan 30.000 toegewijde en
gespecialiseerde service professionals die zich bezighouden met Sprint's Now
Netwerk", aldus Elfman.

De overeenkomst resulteert in grotere operationele efficiëntie voor Sprint
terwijl het voor Ericsson een uitbreiding betekent van zijn
netwerkdienstverlening in Noord-Amerika. Het contract betekent verder dat
6.000 werknemers van Sprint in het derde kwartaal zullen overgaan naar
Ericsson.

Belangrijkste elementen van Network Advantage:
- Sprint behoudt het volledige eigendom en de controle van haar
netwerkactiva, en blijft volledig verantwoordelijk voor netwerkstrategie en
investeringsbeslissingen.
- Sprint behoudt alle klantcontacten en controle over de klantervaring.
- Sprint behoudt controle over de selectie van technologie en leveranciers.
- Ericsson neemt de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse diensten,
levering en onderhoud van de Sprint- CDMA-, iDEN- en vaste netwerken.
- Ericsson optimaliseert Sprint's multi-vendor inventaris van activa, zoals
onderdelen en apparatuur, en processen en tools voor het beheer van het
nationale netwerk.
- De medewerkers die overstappen maken deel uit van Ericsson Services Inc,
een volledige dochter van Ericsson gevestigd in Overland Park, KS, een stap
die zorgt voor behoud van werkgelegenheid in de Verenigde Staten. Er zullen
geen mensen verdwijnen als gevolg van dit contract.

"Ericsson is enthousiast over de mogelijkheden tot het uitbreiden van ons
succesvolle businessmodel naar de VS waardoor Sprint efficiënter kan werken
terwijl het meer nadruk legt op de klant", zegt Angel Ruiz, president en CEO
Ericsson Inc. "Managed Services is al een groot succes in de hele wereld.
Oplossingen die de exploitanten lagere kosten bieden bij gelijktijdig hogere
efficiëntie, zijn aantrekkelijker dan ooit. Hieruit blijkt dat de trend van
volledige Managed Services nu ook doorzet in de VS. We kijken uit naar de
vaardigheden en competenties die de Sprint- medewerkers meebrengen naar
Ericsson."

Elfman voegt toe:"Gebruikmakend van Ericsson's wereldwijde expertise voor de
exploitatie van de tactische functies van onze netwerken, zal ook Sprint
verder kunnen groeien. We kunnen verder afstand nemen van de concurrentie
door het bieden van een betere klantervaring en nieuwe zeer gewilde
producten zoals Sprint Mobile Broadband Cards, de Palm Pre en MiFi. Verder
maakt het maximaal gebruik mogelijk van onze netwerken, bijvoorbeeld voor
onze award-winnende Unified Communications, een robuuste integratie van
geconvergeerde oplossingen voor ongekende zakelijke mobiliteit."

Sprint verwacht direct te profiteren van Ericsson's leiderschap en
schaalvoordelen op het gebied van netwerkdiensten. Ericsson is pionier op
dit gebied met contracten met grote wereldwijde luchtvaartmaatschappijen in
Europa, alsmede in AsiaPacific en Latijns-Amerika en heeft meer dan 15 jaar
ervaring in het veld met honderden operator-contracten. Ericsson beheert
vandaag de dag netwerken die samen meer dan 275 miljoen abonnees wereldwijd
bedienen. Daarnaast gaat meer dan 40 procent van al het mobiele verkeer via
Ericsson's netwerken.