VKbanen en Newcom Research & Consultancy introduceren de Barometeronderwijs
woensdag 25 maart 2009
Onderwijswereld geeft online mening over Nederlands onderwijs
Amsterdam, 25 maart 2009 – VKbanen en Newcom Research & Consultancy introduceren de Barometeronderwijs. Dit is een online onderzoekspanel waaraan iedereen kan deelnemen die werkzaam is in het Nederlandse onderwijs. De deelnemers geven hun mening over uiteenlopende onderwerpen, zoals werkdruk, vernieuwingen en trots. Hiermee willen de initiatiefnemers te weten komen wat er onder docenten leeft. De eerste resultaten worden op 18 april gepubliceerd in de onderwijsbijlage van VKbanen bij de Volkskrant en op 21 april in VKbanen weekblad.
Zowel binnen als buiten de politiek hebben velen een mening over hoe het onderwijs er in Nederland uit zou moeten zien. Maar wat vinden de docenten daar zelf van? Om een goed oordeel te kunnen vellen, is het van belang te weten te komen wat er onder de onderwijzers leeft. VKbanen en Newcom hebben daarom tienduizenden mensen uit het vakgebied onderwijs uitgenodigd om aan het panel deel te nemen. Docenten die geïnteresseerd zijn om deel te nemen kunnen zich rechtstreeks aanmelden via Barometeronderwijs.nl.
Onderzoekspanel
Het panel bestaat momenteel uit 3.000 docenten die werkzaam zijn in lager, middelbaar, beroeps- en hoger onderwijs. Maximaal zes keer per jaar krijgen de deelnemers een uitnodiging om deel te nemen aan een online onderzoek. Daarin worden ze gevraagd hun mening te geven over uiteenlopende onderwijszaken. De resultaten van de onderzoeken worden uitgebreid gepubliceerd.
‘Wij willen een beter beeld krijgen van het onderwijsklimaat in Nederland’, zegt Quinty Danko, hoofdredacteur VKbanen. ‘Het beroep van docent heeft over het algemeen een negatief imago. Uit de eerste resultaten van ons onderzoek blijkt echter dat vooral jonge docenten blij zijn met de vernieuwingen in het onderwijs. Door middel van onze onderwijssite en initiatieven zoals de Barometeronderwijs willen we iedereen die werkzaam is in het onderwijs, mensen die zich oriënteren op een baan in deze sector en beleidsmakers een zo compleet en reëel mogelijk beeld geven."
<< Home