Onderzoek Lawson Software: After-sales bij materiaalservice belangrijk voor meer omzet en klantenbinding

woensdag 25 maart 2009

Groei toenemend dienstenaanbod volgens 83 procent van de onderzochte managers belangrijk voor groeistrategie

Vianen, 25 maart 2009
- Onderzoek uitgevoerd door JWB Research in opdracht van Lawson Software, leverancier van bedrijfssoftware, geeft inzicht in de belangrijkste strategische initiatieven in de sector zwaar materieel. Het onderzoek toont kansen en bedreigingen voor materiaalservicebedrijven om winstgevender te zijn en het laat zien hoe IT helpt om meer omzet te generen uit de eigen serviceorganisatie. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in hoe en of materiaalservicebedrijven hun efficiëntie meten.

Opvallende onderzoeksresultaten
- Voor 83 procent van de ondervraagde managers speelt de omzetgroei van hun serviceaanbod een belangrijke rol in hun totaalomzet en groeistrategie.

- Voor meer dan 50 procent is het belangrijk dat service engineers over real time informatie beschikken om de verkoop te ondersteunen en te stimuleren. Een gelijk percentage zegt ook van plan te zijn om in de toekomst meer service engineers te werven.

- Meer dan 50 procent vindt het moeilijk om verkopen te voorspellen voor wat betreft nieuwe klanten en slaagt er niet in om hun toeleveringsketen goed in kaart te brengen.

- 55 procent geeft aan dat IT een belangrijke en ondersteunende rol speelt in het analyseren van prestaties en ontwikkelen van nieuwe bedrijfsstrategieën.

Verder toont het onderzoek ook aan dat bedrijven meer informatie verwachten van hun leveranciers. In het algemeen vinden zij dat duidelijke en correcte informatie een noodzakelijke voorwaarde is voor succesvol ondernemen. Zij menen ook dat beschikbaarheid en toegang tot geïntegreerde bedrijfsinformatiesystemen noodzakelijk is om gebruikers de informatie aan te reiken die ze nodig hebben, op elk gewenst moment.

“De marktdynamiek wijzigt voortdurend. Daarom dienen ondernemers ook hun bedrijfsmodel aan te passen” , zegt Julian Archer, marketing manager voor equipement service management en rental bij Lawson. “After Sales equipement service kan een totaal nieuwe of bijkomende omzet generen, klanten binden en competitief voordeel opleveren. Bedrijfsleiders weten inmiddels dat ze, mits inzet van geïntegreerde IT oplossingen, sneller een transparant in- en overzicht krijgen van hun business en daardoor ook gefundeerdere beslissingen kunnen nemen”, aldus Archer.