Nieuw SAS Fraud Framework integreert functionaliteit voor analyse van sociale netwerken

dinsdag 24 maart 2009

Oplossing helpt organisaties bij fraudebestrijding en stroomlijnen
onderzoeksbronnen

SAS, marktleider op het gebied van business analytics, introduceert het
nieuwe SAS Fraud Framework. De oplossing ondersteunt organisaties bij de
detectie, het voorkomen en
beheren van fraudegevallen en risico's. SAS integreert daarnaast met de SAS
Social Network Analysis-oplossing nieuwe functionaliteit in het framework.
Hiermee kunnen bedrijven informatie uit sociale netwerken meenemen in hun
risico- en fraudeanalyse.

Banken, verzekeraars en overheidsinstanties signaleren zowel een toename in
het aantal als in de geraffineerdheid van frauduleuze activiteiten. Om
fraude effectief te bestrijden moeten organisaties continu hun processen
verbeteren om klantgedrag in verschillende accounts en systemen te
monitoren. Daarbij wordt onder meer gebruik gemaakt van bedrijfsregels,
voorspellende modellen en analyse van informatie uit sociale netwerken.

Risicoscores
Om inzicht te bieden in frauderisico's stroomlijnt het SAS Fraud Framework
het proces van detectie, alert- en case management. Op deze manier verlagen
organisaties verliezen als gevolg van fraude. De alert- en case management
functionaliteit vormen het centrale zenuwstelsel van het framework waarmee
gegenereerde waarschuwingen snel aan de juiste personen worden toegewezen
die hier vervolgens actie op kunnen ondernemen. Ook kent het systeem
risicoscores toe waarmee, op basis van bepaalde karakteristieken van
activiteiten, wordt aangegeven hoe risicovol deze zijn.

Alert management verzamelt waarschuwingen uit verschillende
monitoringsystemen en brengt deze, samen met (klant)informatie, met elkaar
in verband. Hiermee krijgen onderzoekers een completer beeld van het
risicoprofiel van klanten. Met case management wordt alle informatie rond
het fraudeonderzoek verzameld en kan een dossier gecreëerd worden dat
organisaties ondersteunt bij het ter verantwoording roepen van de fraudeurs.
Case management ondersteunt bij het verkrijgen van een compleet overzicht
van het frauderisico en minimaliseert verlies door fraude bij organisaties.

 
SAS Social Network Analysis
SAS Social Network Analysis vormt een nieuwe functionaliteit binnen het SAS
Fraud Framework. Hiermee kunnen onderzoekers fraude detecteren en voorkomen
door verder te kijken dan data uit transacties en reguliere klantinformatie.
De software analyseert alle gerelateerde activiteiten en relaties binnen een
netwerk zoals adressen, telefoonnummers, waar men werkt, van wie de rekening
is en andere belangrijke transactionele data. De interface van SAS Social
Network Analysis biedt snelle toegang tot gedetailleerde klantinformatie en
alle gerelateerde partijen en netwerken. Hiermee kan het fraudeonderzoek
beter worden uitgevoerd.

De speciale interface voor netwerkvisualisatie helpt onderzoekers bij het in
kaart brengen van de netwerkconnecties zodat ze verbanden kunnen leggen die
tot voor kort niet zichtbaar waren en efficiënter en effectiever onderzoek
kunnen doen. Naast het detecteren en in kaart brengen van risico's kunnen
onderzoeksteams visualisaties van relaties eenvoudig nader onderzoeken.
 
"Met SAS Social Network Analysis is het mogelijk onbekende relaties bloot te
leggen die op zichzelf onschuldig lijken, maar samen duidelijk fraudeleus
zijn", zegt Dr. John Brocklebank, Vice President van SAS Solutions OnDemand.
"Daarnaast biedt de software meer gebruiksmogelijkheden dan alleen detectie
en preventie van fraude. Banken en telefoniebedrijven kunnen analyse van
sociale netwerken inzetten om klantgedrag beter te begrijpen en aanbiedingen
te doen aan nieuwe en bestaande klanten. Daarbij is er de mogelijkheid te
differentiëren tussen de leiders en de volgers binnen een netwerk."
 
Branchespecifieke toepassing
Het SAS Fraud Framework is branchespecifiek en kan zo heel gericht worden
ingezet om verschillende soorten fraude tegen te gaan in bepaalde sectoren.
Zo biedt het banken verbeterde fraudedetectie en beter inzicht in het
beheren van Suspicious Activity Reports (SAR) en verbeterde operationele
efficiency met minder verliezen door fraude. Door deze te identificeren en
classificeren met SAS kunnen banken stappen ondernemen om dit te voorkomen.
In de verzekeringsbranche kan met SAS van iedere claim worden ingeschat wat
de kans is dat deze frauduleus is. Het systeem geeft automatisch
waarschuwingen hiervoor zodat verliezen door fraude worden beperkt.
  
De aankondiging werd gedaan op het SAS Global Forum, de grootste
gebruikersbijeenkomst van SAS met meer dan 3.000 zakelijke en technische
deelnemers.