Merken volgen de consument naar social media

dinsdag 20 oktober 2009

Mogelijkheden in veel gevallen niet benut

Hilversum, 19 oktober 2009 - Sinds de eerste editie van de Social Media
Monitor, is de aanwezigheid van de Nederlandse Top 100 merken in het
afgelopen half jaar sterk toegenomen. Met name Twitter is populair geworden
en wordt door tweederde van de merken die aanwezig zijn in sociale media
ingezet. Maar hoewel minder dan de helft van de merken inmiddels aanwezig is
op diverse social media sites, worden deze door de meeste merken nog niet
actief ingezet als onderdeel van hun marketing- en
communicatie-inspanningen.

Het onderzoek wordt ieder half jaar uitgevoerd door Social Embassy. In de
tweede editie zijn de aanwezigheid en activiteit van merken op Hyves,
Twitter, Facebook, Netlog, Linkedin en een eigen weblog onderzocht.

In de eerste editie van de Social Media Monitor was slechts 14 procent van
de Top 100 merken aanwezig in sociale media. Dit percentage is in een half
jaar toegenomen tot 35 procent. Opvallend daarbij is de sterke toename in de
inzet van de microblogging site Twitter, welke door tweederde van de merken
worden ingezet. Het Nederlandse vriendennetwerk Hyves wordt na Twitter met
46 procent het meest ingezet, terwijl het internationaal snelgroeiende
Facebook door 17 procent van de merken wordt ingezet.

Wanneer gekeken wordt naar de merken die wel aanwezig zijn op Hyves,
LinkedIn, Facebook, Netlog, Twitter en of een eigen weblog hebben, dan kan
worden geconcludeerd dat er betrekkelijk weinig mee wordt gedaan. Zo wordt
er door de meeste merken niet actief redactie gevoerd, gereageerd of een
aanzet gedaan tot een dialoog met bezoekers.

"Het is duidelijk dat social media sterk leeft onder merken" , aldus Niels
van der Velden, Social Media Strateeg bij Social Embassy. Social Embassy is
onderdeel van Media Embassy en ondersteunt bedrijven bij de opzet en
implementatie van social media. "Tegelijkertijd worstelen merken duidelijk
met de praktische uitvoering en organisatie van social media marketing
binnen hun bedrijfsactiviteiten."

De tweede editie van de Social Media Monitor kan 19 oktober vanaf 17:00
worden gedownload op www.socialmediamonitor.nl.