Onderzoek PayPal: Nederlandse webwinkelier verlaagt marketingbudget niet in crisistijd

vrijdag 25 september 2009

Amsterdam, 25 september 2009 - Het merendeel van Nederlandse webwinkeliers (64 procent) heeft zijn marketingbudget als gevolg van de economische crisis niet verlaagd. Dit blijkt uit het jaarlijkse MKB Webwinkel Groei onderzoek naar de grootste obstakels voor het openen van een webwinkel en/of succesvol maken ervan. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendbox in opdracht van PayPal, specialist op het gebied van online betalen, onder ruim 200 Nederlandse MKB'ers met een webwinkel.

Ten opzichte van 2008 bleef bij 41 procent van de MKB'ers het marketingbudget gelijk. Ruim 23 procent van de ondervraagden verhoogde zijn marketingbudget, en slechts vijftien procent van de webwinkeliers verlaagde zijn marketing budget. MKB'ers met een webwinkel die hun marketingbudget naar boven of naar beneden bijstelden, deden dit in 43 procent van de gevallen als gevolg van de economische crisis.

Grootste uitdagingen bij succesvol maken webwinkel
Ruim veertig procent van de webwinkeliers vindt het generen van bezoekers naar de webwinkel het lastigst, gevolgd door het opzetten van een effectieve marketingcampagne voor hun site (26 procent) en het toenemen van de conversie op de site (23 procent). Om de conversie te verhogen wordt het meest gebruik gemaakt van aanbiedingen (34 procent) en het uitbreiden van de betaalmogelijkheden in de webwinkel (30 procent).

Inzet marketingmiddelen
In het onderzoek werd tevens gevraagd naar de meest gebruikte marketingmiddelen. Met name de inzet van online marketingmiddelen blijkt het goed te doen onder de MKB'ers met eenĀ  webwinkel. Online marketingmiddelen zijn relatief goedkoop en gerichter in te zetten volgens de respondenten. Vooral Search Engine Optimization (SEO, 37 procent), e-mail marketing (34 procent) en online advertenties (31 procent) zijn populair. Ook worden Search Engine Advertising (SEA, 20 procent) en PR (24 procent) ingezet.

Meest succesvolle marketingmiddelen
De meest succesvolle marketingmiddelen zijn volgens MKB'ers PR en Affiliate Marketing. Deze marketingmiddelen scoren met een oordeel van respectievelijk 6,33 en 6,12 op een schaal van 1 tot 8. Het weggeven van coupons met kortingscodes wordt gezien als het minst effectief met een score van 4,33.

Robbert de Haan, Marketing directeur PayPal Benelux: "Ons onderzoek toont aan dat het opstarten en succesvol maken van een webwinkel nog niet eenvoudig is. Wij ondersteunen MKB'ers hier graag bij met een
Webwinkel Groeipakket. Met behulp van deze handige tool geven wij ondernemers praktische adviezen op het gebied van marketing, bestel- en betaalprocessen bij online betalen, techniek en logistiek. Maar ook voor tips voor versnellen van de time to market en het verhogen van de conversie op hun website kunnen ze bij PayPal terecht. Want we informeren MKB'ers ook via een reeks webinars met externe experts en het openstellen van ons betaalplatform voor ontwikkelaars en ondernemers. Zo hopen wij de Nederlandse webwinkelier een duwtje in de rug te kunnen geven, om zo Nederlandse webwinkels nog succesvoller te maken."

Thuiswinkel Update en PayPal webinars
Op dinsdag 29 september vindt voor de vierde keer de Thuiswinkel Update plaats, een jaarlijks evenement voor webwinkeliers in DeFabrique in Utrecht. PayPal verzorgt tijdens het ochtendprogramma (9.45 tot 11.45 uur) samen met Twinkle, TomTom en Greetz een workhop waar drie stappen voor webwinkelomzetgroei aan bod komen, gebaseerd op de resultaten van dit onderzoek.