VFI en Mobillion slaan handen in één voor verantwoord mobiel doneren

woensdag 23 september 2009

Speciaal sms nummer 4333 voor mobiele donaties aan goede doelen

Ede, 23 september 2009 - VFI, de brancheorganisatie van goede doelen start samen met Mobillion, specialist op het gebied van mobile en social media, GEEF-SMS. Dit nieuwe initiatief stelt goede doelen in staat om de mobiele telefoon op een verantwoorde manier in te zetten als digitale collectebus. Bijzonder is dat mobiele operators dit initiatief steunen en voor GEEF-SMS speciale tarieven hanteren.

Goede doelenorganisaties maakten tot voor kort weinig gebruik van premium sms, oftewel betaal sms, omdat de afdracht voor het goede doel te laag was. Premium sms is echter zeer geschikt als laagdrempelige betaalmethode voor kleine bedragen als ‘digitale collecte'. Daarom heeft Mobillion, samen met business partner RLC, contact gezocht met de mobiele operators om de mogelijkheden voor een betere afdracht te inventariseren. De operators stelden als voorwaarde dat een onafhankelijke partij moest toezien op de juiste uitvoering en kwaliteit van donaties. Mobillion is daarop in gesprek gegaan met de VFI, de brancheorganisatie voor de sector met ruim 120 leden die samen verantwoordelijk zijn voor ruim 75% van de eigen fondsenwerving van de goededoelensector.

"Wij zien de mobiele telefoon als potentieel kanaal voor communicatie met donateurs en voor het werven van fondsen ", zegt Monique van Bijsterveld, directeur van VFI-Diensten. “Dankzij de samenwerking met Mobillion en de verlaging van de kosten is mobiel doneren nu een betrouwbaar kanaal voor de werving van middelen. VFI kan mobiel doneren nu met een gerust hart aanbevelen aan goede doelen en het publiek."

Shortcode voor mobiel doneren

De mobiele operators hebben, op aangeven van Mobillion, een speciale shortcode in het leven geroepen voor donaties aan goede doelen. Door een specifiek woord, gekozen door een goed doel zelf, te sms-en naar 4333, oftewel GEEF, geeft de verzender opdracht voor een donatie. De donateur krijgt vervolgens een sms met een link naar een mobiele website, waar meer informatie over het goede doel is te vinden. Daar kan de donateur ook zijn gegevens achterlaten, zodat het goede doel contact met hem op kan nemen. Mobillion verzorgt deze mobiele websites voor alle goede doelen die GEEF-SMS inzetten. Voor de mobiele donaties maakt Mobillion gebruik van zijn Direct Response product.

"Sinds 2001 zijn we al in gesprek met de operators om de kosten te verlagen voor mobiele donaties", zegt Marc Schoutens, directeur van Mobillion. "We begonnen de moed al wat op te geven, maar met onze business partner RLC besloten we vorig jaar nog eens een poging te doen. Dat de samenwerking met de VFI en de operators nu tot stand is gekomen, doet ons deugd. Ons doel is om samen met de VFI 'GEEF-SMS' tot een herkenbare standaard te maken voor betrouwbare mobiele donaties. De eerste stap is hierin gezet, maar in de toekomst zal er nog meer volgen."