Onderzoek PayPal: grootste uitdagingen Nederlandse webshops verhogen websitebezoek en versnellen time to market

vrijdag 25 september 2009

Amsterdam, 25 september 2009 - Nederlandse webwinkeliers vinden de lange time to market en het genereren van zoveel mogelijk bezoekers naar hun webwinkel de voornaamste uitdagingen bij het starten en succesvol maken van een webwinkel. Dit blijkt uit het jaarlijkse MKB Webwinkel Groei-onderzoek van PayPal. Het onderzoek beschrijft de grootste obstakels bij het openen van een webwinkel en/ of succesvol maken ervan. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendbox in opdracht van PayPal, specialist op het gebied van online betalen, onder ruim 200 Nederlandse MKB'ers met een webwinkel.

Redenen om een webwinkel te starten zijn het verbeteren van service (48 procent van de ondervraagden), het bieden van dag en nacht service (36 procent), het rechtstreeks verkopen aan de klant zonder tussenpersoon (34 procent) en het verhogen van de verkoop op nationaal niveau (31 procent). Minder dan een vijfde van de MKB'ers (18 procent) is hiermee begonnen om verkoop op internationaal niveau te faciliteren of te verhogen.

Obstakels bij het starten van een webwinkel
In eerste instantie is het voor startende webwinkeliers het lastigst tijd te vinden voor  het realiseren van een webwinkel (20 procent). Ook duurt de realisatie van de webwinkel vaak langer dan gedacht (23 procent) en is het realiseren van genoeg conversie al direct een probleem (19 procent). Echter ruim een kwart van de respondenten (27 procent) geeft aan helemaal niet te maken hebben gehad met moeilijkheden. Ook levert het verzenden van de pakketten vaak nauwelijks problemen op (bij 8 procent van de MKB'ers).

Obstakels bij het succesvol maken van een webwinkel
Voor ondervraagden is het in ruim 43 procent van de gevallen het moeilijkst om voldoende traffic naar de website te generen als de webwinkel eenmaal online is. Ruim een kwart van de ondervraagden (26 procent) heeft moeite met het opzetten van een effectieve marketingstrategie voor zijn webwinkel. Daarnaast blijft, ook na het opstarten van de webwinkel, het laten stijgen van de conversie een grote uitdaging (23 procent). Om de conversie te verhogen wordt het meest gebruik gemaakt van aanbiedingen (34 procent) en het aantal mogelijk heden voor online betalen op de website verder te verhogen (30 procent).

Robbert de Haan, Marketing directeur bij PayPal Benelux: "Ons jaarlijkse MKB-onderzoek toont aan dat het met name ontbreekt aan de juiste kennis bij het succesvol maken van een webwinkel. Het werkterrein is dan ook relatief nieuw; toch  is het jammer dat daardoor vaak onjuiste keuze worden gemaakt. Wij zetten onze expertise graag in om MKB'ers te helpen bij bijvoorbeeld online betalen of de inzet van de juiste marketing middelen We doen dit onder andere met ons Webwinkel Groeipakket. Met behulp van deze handige tool geven wij ondernemers praktische adviezen op het gebied van
marketing, bestel- en betaalprocessen bij online betalen, techniek en logistiek. Maar ook via een reeks webinars en het openstellen van ons betaalplatform voor ontwikkelaars en ondernemers, helpen we MKB'ers bij de uitdagingen die het hebben van een webshop met zich meebrengt. Zo hopen wij de Nederlandse webwinkelier een duwtje in de rug te geven."

Thuiswinkel Update
Op dinsdag 29 september vindt voor de vierde keer de Thuiswinkel Update plaats, een jaarlijks evenement voor webwinkeliers in DeFabrique in Utrecht. PayPal verzorgt tijdens het ochtendprogramma (9.45 tot 11.45 uur) samen met Twinkle, TomTom en Greetz een workhop waarin drie stappen voor webwinkelomzetgroei aan bod komen, gebaseerd op de resultaten van dit onderzoek.