Nederlands publiek wil Efteling in Google Street View zien

dinsdag 4 augustus 2009

Street View Trike van start bij de Efteling

Attractiepark Slagharen, Nationaal Park de Hoge Veluwe, het Nederlands
Openluchtmuseum en Apenheul zijn overige winnaars van de Google / VVV
Nederland opiniepeiling

Amsterdam, 4 augustus 2009 - De Google Street View Trike start vandaag in de
Efteling. Twee weken geleden kon de Nederlandse bevolking bepalen welke van
18 toeristische trekpleisters worden gefotografeerd door de Street View
Trike. In totaal werd meer dan 22.000 keer gestemd op de 18 geselecteerde
locaties. De Efteling eindigde hierbij op de eerste plaats.

De vijf meest populaire locaties worden in augustus gefotografeerd door de
Trike. Deze 360° panoramabeelden zijn over een aantal maanden te bekijken in
Street View op Google Maps. De vijf winnende locaties zijn, in volgorde van
meeste stemmen: de Efteling, Attractiepark Slagharen, Nationaal Park de Hoge
Veluwe, het Nederlands Openluchtmuseum en Apenheul.

Google startte onlangs in samenwerking met VVV Nederland een online
opiniepeiling om te bepalen welke hotspots deze zomer in beeld gebracht
moeten worden. VVV Nederland stelde hiervoor een lijst samen van 18
toplocaties waar de Street View Trike zou kunnen rijden. Deze locaties
kenmerken zich onder meer doordat ze beperkt – of helemaal niet –
toegankelijk zijn voor de Google Street View auto's. Hiervoor zet Google
deze zomer de Street View Trike in.

Alistair Verney, persvoorlichter Google Nederland: "We hebben ongelofelijk
veel stemmen binnengekregen van de Nederlandse bevolking en onze Trike-ploeg
kijkt ernaar uit om vandaag aan de slag te gaan en de foto's zo snel
mogelijk beschikbaar te stellen voor pretparkfans, natuurliefhebbers en
historici rondom de wereld."

Jorrit van der Spek, manager E-business VVV Nederland: "Met het eerder dit
jaar in Nederland geïntroduceerde Google Street View en nu met de Street
View Trike kunnen we al het mooie en verrassende dat ons land te bieden
heeft voor toeristen en recreanten tot in detail zichtbaar maken. We zijn
dan ook erg blij met het grote aantal stemmers. Voor ons een bevestiging dat
het enthousiasme voor toeristische bestemmingen binnen Nederland
onverminderd groot aanwezig is."

Citaten van de winnaars
drs Bart de Boer, Directievoorzitter Efteling BV: "De gemiddelde Nederlander
bezoekt zeker een aantal keer in zijn leven de Efteling. Daarmee is het
sprookjespark door de jaren heen uitgegroeid tot een belangrijk Nederlands
icoon. Met Google Street View wordt het straks mogelijk om dag en nacht en
overal ter wereld de attracties en sprookjes van de Efteling te beleven. Het
initiatief van Google past prima bij het innovatieve karakter van de
Efteling op het gebied van nieuwe ontwikkelingen. Wij zijn zeer vereerd met
de eerste plaats!"

Angélique Klar, commercieel bedrijfsdirecteur Attractiepark Slagharen:
"Slagharen is al meer dan 45 jaar een begrip in Nederland, maar heeft de
afgelopen jaren een ware metamorfose doorgemaakt van ponypark tot moderne
attractiepark. Het vervult ons dan ook met trots dat zoveel Nederlanders
deze verandering weten te waarderen en ons park in Google Street View willen
zien!"

Monique Kokke, hoofd Bezoekersmanagement van het Nationale Park De Hoge
Veluwe: "Het Nationale Park De Hoge Veluwe is één van de oudste en grootste
nationale parken in Nederland en bestaat uit maar liefst 5.400 hectare bos,
heide, vennen en stuifzand. Samen met het Kröller-Müller Museum vormt het
park een unieke combinatie van natuur, kunst en architectuur. We zijn blij
dat de Nederlandse bevolking zijn waardering voor ons park heeft
uitgesproken en het Nationale Park De Hoge Veluwe wil zien opgenomen worden
in Street View."

Pieter-Matthijs Gijsbers, algemeen directeur van het Nederlands
Openluchtmuseum: "Het Nederlands Openluchtmuseum (opgericht in 1912) is een
nationaal museum over de geschiedenis van het dagelijks leven. In 2005 werd
het Openluchtmuseum zelfs gekozen tot Europees museum van het jaar. Wanneer
ons museum, dankzij de 'stem van het volk', straks in Google Street View is
opgenomen, kunnen nog meer mensen over de hele wereld kennismaken met de
historie en cultuur van Nederland."

Renee van Woerkom, PR & Communicatie Apenheul: "We zijn apetrots dat we als
enige dierentuin behoren tot de winnaars van het Google Street View-project.
Leuk dat mensen voorafgaand aan hun bezoek zich met een virtuele wandeling
al tussen de loslopende apen kunnen wanen. We zijn erg benieuwd hoe de
nieuwsgierige aapjes zullen reageren op de Trike, wanneer deze Apenheul
aandoet."

Street View Trike
De Street View Trike is een 114 kilo-zware driewieler fiets, uitgerust met
speciale Street View camera's, een doos vol technische snufjes en een
bestuurder in Google fietskleding. De Trike is uitermate geschikt voor het
maken van foto's op locaties waar auto's moeilijk kunnen rijden en zal deze
zomer de meest favoriete attracties in Nederland op de foto zetten.

Privacy
Google Street View maakt in principe alleen foto's vanaf de openbare weg -
of werkt nauw samen met de eigenaren van particuliere omgevingen. Zoals met
alle Street View foto's zullen gezichten en kentekenplaten onherkenbaar
worden gemaakt. Daarbij kan iedereen indien nodig foto's laten verwijderen
door gebruik te maken van de knop 'rapporteer een probleem', in de
linkerhoek van de foto. Via een formulier kan dan aangegeven worden welke
foto waarom moet worden verwijderd.