SAS Web Analytics zet on- én offline data om in kennis

donderdag 18 juni 2009

Huizen, 18 juni 2009 – Marketeers zijn nu in staat de analysekracht van SAS ook toe te passen op online data. Het was tot nu toe een behoorlijke uitdaging om on- en offline data te integreren en deze vervolgens gecombineerd te analyseren. Met SAS Web Analytics is het mogelijk online data op dezelfde wijze te analyseren als offline bedrijfsinformatie. Daarnaast krijgen gebruikers inzicht in de impact van het webkanaal op de business en biedt het hen de mogelijkheid voorspellingen te doen over toekomstige gebeurtenissen. SAS Web Analytics helpt vooruit te kijken en volgende stappen te bepalen.

Voor organisaties is het een uitdaging om in de analyse van online data hetzelfde niveau te bereiken als bij de analyse van hun offline bedrijfsinformatie. Ook de integratie van deze data is vaak een lastig vraagstuk. "Het internet is één van de belangrijkste contactkanalen tussen bedrijven en hun klanten, zowel in een B2B als B2C omgeving. SAS Web Analytics biedt organisaties nu de mogelijkheid online en offline data samen te brengen", aldus Mary Wardley, VP CRM Applications Research bij IDC.

Opsporen van geautomatiseerd webgedrag

Voor een gegarandeerde betrouwbaarheid van webrapportages is het noodzakelijk om niet-menselijk acties op te sporen. Met SAS Web Analytics kan Behavioral Identification of Non-Human Sessions (BINS) worden toegepast. Hierbij wordt een algoritme gebruikt die onderscheidt of een activiteit op een website kan worden toegekend aan een geautomatiseerd zoekprogramma of aan een persoon. De BINS-technologie filtert de geautomatiseerde activiteiten zodat deze niet worden meegenomen in de analyse.

De nieuwe versie van SAS Web Analytics bevat verder krachtige voorspellende functionaliteit en de mogelijkheid om trends te herkennen. Zo worden Key Performance Indicators (KPI's) niet alleen gevolgd, maar ook geanalyseerd om onderliggende verbanden te ontdekken. Daarnaast kunnen marketeers 'what if' scenario's ontwikkelen om mogelijke veranderingen in hun strategie te toetsen.

Marcel van der Marck: "Hoewel via het online kanaal veel waardevolle data over klanten en producten wordt vastgelegd, blijkt het gebruiken en analyseren van deze data voor veel bedrijven bijna een onmogelijke opgave. Ongestructureerde webdata is lastig te verzamelen en integratie met de bestaande bedrijfsdata is vaak nog niet aan de orde. Hiermee blijven er veel gegevens buiten het beslissingsproces. Met SAS Web Analytics kan on- en offline informatie gecombineerd worden en kunnen klanten geïntegreerde analyses uitvoeren waar zij vervolgens gedegen conclusies en activiteiten aan verbinden. Wereldwijd gebruiken onder meer Marktplaats.nl, Vodafone Australia, Wolter Kluwer en Grupo Santander SAS om hun centrale klantregie te optimaliseren.

Zoekmachinemarketing
SAS Web Analytics biedt speciale functionaliteit voor marketeers die hun zoekmachinemarketing willen optimaliseren. Daarbij kan de effectiviteit van een marketingcampagne en de toegepaste zoekwoorden worden gemeten. Een organische 'zoekanalyse' categoriseert bezoeken via zoekmachines en niet betaalde zoekwoorden en -termen en pagina's die door de gebruiker zelf zijn geselecteerd. Daarnaast is het met de econometrische technieken mogelijk trendanalyses uit te voeren.

SAS Web Analytics is onderdeel van een suite customer intelligence oplossingen die marketeers inzetten bij de verschillende fasen en activiteiten van het marketingproces. Zo worden zij ondersteund bij het managen en optimaliseren van campagnes, cross-sell en up-sell activiteiten, klantretentie, segmenteren van klanten, e-mail marketing, event-driven marketing en de analyse van de marketingmix en de klanttevredenheid.