Onderzoek: Ruim de helft Nederlandse consumenten wil keurmerk voor online video's
maandag 4 mei 2009
Ede, 4 mei 2009 - Ruim de helft van de Nederlandse consumenten vindt dat er net als bij televisie een keurmerk moet komen voor online video filmpjes, zoals te zien op websites als YouTube. Dit blijkt uit een onderzoek naar de veiligheid van online videofilms dat Mobillion, specialist op het gebied van mobile en social media, liet uitvoeren onder 1200 Nederlanders.
Een minderheid vindt een keurmerk voor online video's overbodig. Bijna 90% procent van hen is van mening dat ouders zelf moeten zorgen dat hun kinderen geen ongepaste filmpjes op websites bekijken. Zo'n negen procent vindt dat kinderen zelf in staat zijn de filmpjes te beoordelen.
Wie verleent het keurmerk?
Respondenten die voor invoer van een keurmerk zijn, zijn verdeeld over wie de online video's zou moeten screenen. Zo'n 40% van de respondenten vindt dat de organisatie achter Kijkwijzer voor televisie zijn werkgebied zou moeten uitbreiden naar internet. Het merendeel (53%) is echter van mening dat beheerders van websites met filmpjes verantwoordelijk zijn voor de screening van de filmpjes op hun site. Opvallend is dat slechts 5% vindt dat de makers van filmpjes verantwoordelijk zijn voor het screenen van hun filmpjes voordat ze deze op internet zetten.
"Uit ons onderzoek blijkt dat de meerderheid van het Nederlands publiek verwacht dat met name beheerders van websites controle uitoefenen op de aangeboden filmpjes", zegt Carlo van Herwaarden, new business developer bij Mobillion. "Om website-eigenaren meer controle te geven over video's op hun site, hebben we Uvid ontwikkeld, een interactief videoplatform waarmee video's vooraf en achteraf te modereren zijn. De website-eigenaar kan bepalen welke door gebruikers geüploade video’s mogen worden geplaatst. Daarnaast is het mogelijk voor bezoekers om bij ongepaste content een waarschuwing te sturen naar de moderator, zodat deze het filmpje kan beoordelen en eventueel kan verwijderen."
Op dit moment is het Uvid videoplatform als bèta beschikbaar voor website beheerders. Er wordt nog hard gewerkt aan verbeteringen en uitbreidingen naar aanleiding van feedback van de gebruikers.
Over het onderzoek
De enquête werd uitgevoerd in opdracht van Mobillion door Peil.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond, onder 1200 mensen.
<< Home