Werkdruk belemmert professionalisering docenten

maandag 20 april 2009

VKbanen en Newcom Research & Consultancy presenteren resultaten Barometeronderwijs

Amsterdam,17 april 2009
– Werkdruk is het grootste probleem binnen het onderwijs. Dit blijkt uit de resultaten van de Barometeronderwijs die is opgezet door VKbanen en Newcom Research & Consultancy. Van de docenten die mee hebben gedaan aan het onderzoek, geeft 68 procent aan dat de druk de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Aan het onderzoek werkten 2.464 docenten mee, waarvan 38 procent werkzaam is in het voortgezet onderwijs en 22 procent in het basisonderwijs.

Hotlinks:
Barometeronderwijs
Rapport met resultaten Barometeronderwijs
Doelgroepsite onderwijs
Klik hier voor het downloaden van de afbeeldingen

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat ruim een kwart (26 procent) van de docenten minder dan één keer per kwartaal met collega's overlegt over lesmethoden, leermiddelen en leerling-participatie. Meer dan een derde van de ondervraagden (35 procent) vindt dat het management zich niet met vernieuwingen bezighoudt en niet luistert naar aanbevelingen van docenten. Volgens de deelnemers van een rondetafelgesprek dat VKbanen over deze problematiek organiseerde, moet je deze situatie doorbreken want meer professionalisering leidt tot een soepele onderwijsorganisatie en minder werkdruk. Opmerkelijk is dat 24 procent van de ondervraagden terug zou willen naar de situatie van 100 jaar geleden, als blijkt dat de inrichting van het onderwijs toen wel naar tevredenheid functioneerde.

"De cijfers van uitval en burn-out in het onderwijs zijn groter dan in andere sectoren. Er is daadwerkelijk iets aan de hand", zegt onderwijspsycholoog Rob Martens van de Open Universiteit. "De docent heeft relatief weinig carrièreperspectieven en kent weinig autonomie. De werkdruk is hoog en tegelijk zorgt het gebrek aan professionalisering weer voor meer werkdruk."

Trots
Meer dan de helft van de docenten (57 procent) vindt dat het imago van het onderwijs is verslechterd. Ze vinden dat ze met name weinig waardering krijgen van het Nederlandse publiek, de media en ook van de politiek. Hoewel 54 procent van de docenten vindt dat er een klaagcultuur heerst in het onderwijs, is men over het salaris over het algemeen wel tevreden. Een derde van de ondervraagden geeft aan dat de financiële situatie de afgelopen jaren is verbeterd. Ondanks alle negatieve berichten en kritiek is 64 procent trots op zijn baan in het onderwijs, 74 procent gaat met plezier naar zijn werk en 76 procent voelt zich thuis in het onderwijs.

Barometeronderwijs.nl
De barometeronderwijs is een online onderzoekspanel waaraan iedereen die werkzaam is in het Nederlandse onderwijs deel kan nemen. Het panel bestaat momenteel uit 3.000 docenten die werkzaam zijn in lager, middelbaar, beroeps- en hoger onderwijs. Maximaal zes keer per jaar krijgen de deelnemers een uitnodiging om deel te nemen aan een online onderzoek. Daarin wordt hen gevraagd naar hun mening over uiteenlopende onderwijszaken zoals werkdruk, vernieuwingen en trots. De resultaten van de onderzoeken worden gepubliceerd.