Duitsland wint digitaal WK Voetbal

donderdag 13 juli 2006


Amstelveen, 13 juli 2006 - Hoewel de Italianen dit jaar het WK voetbal op
het veld hebben gewonnen, is de winst op digitaal gebied voor Duitsland. Dat
is de uitkomst van een onderzoek dat Mercury deed onder de voetbalsites van
de deelnemende landen aan het WK. Onderzocht werden de responstijden en
beschikbaarheid en daardoor de gebruiksvriendelijkheid van de belangrijkste
websites. Opvallend was dat hoewel Italië sterk was op het veld, het land in
de digitale wereld nog wel een handje kon gebruiken.

Het digitale WK werd uitgevoerd door Mercury. Dit bedrijf helpt organisaties
onder meer met het onderhouden van websites en het verbeteren van de
performance. Tijdens het WK voetbal deze zomer voerde het bedrijf zijn eigen
WK uit, om zo de online performance van de deelnemende landen aan de FIFA
World Cup 2006 te meten.

Italië vierde plaats
Elke week werden de websites van deelnemende landen onderzocht op de
performance. Duitsland won, gevolgd door Frankrijk en Engeland op een derde
plaats. Duitsland scoorde als winnaar 26 punten, met een gemiddelde
responstijd van 0,43 seconde. De website van Italië, Gazzetta dello Sport,
haalde een gemiddelde responstijd van 1,15-seconde. Dit leverde het land een
vierde plaats op. Argentinië werd laatste, met een responstijd die varieerde
van 19 tot maar liefst 30 seconde.

De Duitsers domineerden vanaf het begin met de WK-website van de Duitse
Football Association (FA) die geen enkele keer onder de gemiddelde
responstijd van 0,43 seconde kwam. Zelfs Football France, die de Duitse
website op de hielen zat met een gemiddelde responstijd van 0,8 seconde, kon
niet winnen. Voor de Britten, die een derde plaats behaalden, was de
performance zeker niet stabiel. De eerste drie dagen van de analyse toonden
dat de performance van de twee Engelse voetbalwebsites moeite hadden met het
aantal bezoekers. De Engelse FA website kwam net door Mercury's 'rode zone'
van een responstijd van minder dan vijf seconden. De top 3 van de beste
sites zag er daardoor als volgt uit:
1 Germany FA
2 Football France
3 England FA

Nederlandse websites
De Nederlandse voetbalsites die zijn onderzocht zijn die van Voetbal
International en de WK-site van de KNVB. Bij Voetbal International werd in
eerste instantie een responstijd gemeten van 0,94 en de tweede keer 0,91. De
WK-site van de KNVB gaf slechtere resultaten. Bij de eerste metingen toonde
deze een gemiddelde responstijd van 2,12 seconde, de tweede set metingen
2,38. Voetbal International eindigde daardoor uiteindelijk op de 11e plaats,
de WK-site van de KNVB op de 16e plaats.