Q-ray zet semantisch web in bij webshop FloraHolland
woensdag 7 oktober 2009
Wageningen, 7 oktober 2009 - Q-ray, IT-specialist voor informatievraagstukken binnen de sectoren Food, Feed en Flowers, integreert semantische webtechnologie in de webshop Plantconnect van bloemenveiling FloraHolland. Doel is om de vindbaarheid van producten te vergroten en zo vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Q-ray voert deze pilot uit in samenwerking met de Information Management groep van Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) -Agrotechnology & Food Sciences.
Hotlinks
Link naar webshop Plantconnect FloraHolland
Download afbeeldingen in hoge resolutie hier
Meer afbeeldingen FloraHolland
Semantische webtechnologie
De webshop Plantconnect van FloraHolland is een platform voor kwekers, waarop hun actuele leverbare aanbod van planten wordt gepresenteerd aan handelaren. De webshop wordt gekoppeld aan het registratiesysteem van de sierteeltsector PlantScope (Stichting VKC). In dit systeem zijn de kenmerken van verschillende planten opgenomen. Door de toevoeging van semantiek (betekenis) aan de data in beide systemen wordt het mogelijk interessante verbanden te leggen. Zo kunnen relaties worden gelegd tussen planten en kenmerken als naam, gebruiksmogelijkheden en prijs.
Jules Bloem, Business Developer bij Q-ray: "Het internet beschikt over vele informatiebronnen. Iedere bron bevat zijn eigen verzameling aan informatie in een eigen structuur die niet automatisch gekoppeld kan worden aan informatie uit een andere bron. Door semantiek (betekenis) toe te voegen aan de informatie die in systemen zit, wordt het echter wel mogelijk informatiebronnen te combineren. Handelaren worden op deze manier in de gelegenheid gesteld bijvoorbeeld in hun eigen taal inkopen te doen in webshops als Plantconnect. En dat terwijl deze benamingen niet eens in de webshop zijn vastgelegd en dus ook niet daarin hoeven te worden onderhouden."
Keuze voor Q-ray
Gert-Jan van der Leede, manager eBusiness FloraHolland: "Zonder de toepassing van semantisch web moet de gebruiker zelf veel aanvullende kennis hebben van planten of verschillende systemen benutten om tot een juiste selectie te komen. Daarom hebben we Q-ray gevraagd semantische webtechnologie te integreren in onze webshop. Een gebruiker kan dan vanuit de webshop gebruik maken van informatie die reeds elders in de sector aanwezig is en dagelijks verder wordt uitgebreid. Voordeel is dat op deze manier het zoeken naar de juiste producten wordt vereenvoudigd en de vindbaarheid vergroot."
Samenwerking WUR-AFSG
Information Management groep van WUR - Agrotechnology & Food Sciences (AFSG) richt zich op toegepast onderzoek op het raakvlak van agrifood en informatietechnologie. De groep werkt onder andere aan kennisoverdracht en -ontsluiting via semantische webtechnologie. Q-ray en AFSG hebben hun krachten gebundeld en zijn een pilot gestart naar de toepassing van semantische webtechnologie in webshops voor de sierteeltsector. Na de eerste verkenningsfase, die de komende maanden plaatsvindt, zal duidelijk worden of semantische webtechnologie generiek kan worden toegepast in andere sectoren.
<< Home