Onderwijsinstellingen positief over mogelijkheden mobile learning

maandag 5 oktober 2009

Onderwijsinstellingen positief over mogelijkheden mobile learning

Utrecht, 5 oktober 2009 - Mobile learning heeft veel potentie, maar educatieve gebruikers en de aanbieders van mobiele content en dragers moeten in de komende jaren nog naar elkaar toe groeien. Dat is één van de conclusies van de eerste mobile learning pilots die zijn uitgevoerd binnen het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Hierbij kregen zes scholen en onderwijsinstellingen een bijdrage om door middel van exploratief onderzoek ervaring op te doen met mobiele technologie in leerprocessen.

Uitkomsten
De deelnemende onderwijsinstellingen zijn positief over de mogelijkheden van mobile learning en zien het als een interessante aanvulling voor het huidige onderwijs. Echter, interessante technologie als netbooks en E-readers zijn nog niet uitontwikkeld en ook de educatieve leermiddelen en applicaties voor mobiele dragers zijn nog in onvoldoende mate beschikbaar. Kirsten Veelo, Community Manager van SURFnet voegt toe: ‘We hebben ontdekt dat de techniek vaak te veel mogelijkheden heeft. Zonder een goede didactische structuur worden niet de juiste leereffecten bereikt’. Bert Lohman, projectmanager bij Kennisnet vult aan: “het is van groot belang om de mobiele technologie af te stemmen met de onderwijsprocessen, het personeel en de bestaande ICT technologie van een school. Goede afstemming maakt succesvolle educatieve toepassing van mobiele technologie in het onderwijs kansrijker.

Mobile learning pilots
Deelnemende onderwijsinstellingen aan de pilots zijn Ostrea Lyceum, ODS de Starter, Fontys Hogescholen, De Digitale School, Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en Leiden Universitair Medisch Centrum.

Zij onderzochten het ontwerp van effectieve mobiele leermiddelen, of het gebruik van deze mobiele technologieën in het onderwijs meerwaarde heeft en hoe de verschillende docenten, leerlingen en studenten met deze mobiele leermiddelen omgaan.

Zo werden onder meer een mobiele webapplicatie ontwikkeld voor het oefenen van woordjes en interactieve multimedia GPS-tochten waar leerlingen zelfstandig op een buitenlocatie leerden.