Op maat kopen en koken levert Nederlander een besparing op van meer dan 20%

dinsdag 27 oktober 2009

Onderzoek Culios verschaft inzichten in voorkeuren en bereidingstijd van Nederlanders

Wageningen, 27 oktober 2009 - Culios, een online netwerk dat hulp biedt bij het kiezen, kopen en koken van eten, heeft een onderzoek gedaan onder 2000 gebruikers naar hun gewoonten en voorkeuren in de keuken. Naast inzichten over populaire en minder populaire gerechten laat het onderzoek zien dat gebruikers flink besparen als ze met behulp van Culios slim inkopen en op maat koken. Dit omdat de hoeveelheden worden aangepast aan de gezinssamenstelling.

Hotlinks

Website Culios
Afbeeldingen in high res

Minder voedselverspilling
Op maat kopen en koken is een belangrijke drijfveer voor consumenten om Culios te gebruiken. Gebruikers hebben de mogelijkheid om met behulp van de website maar liefst 22% te besparen op uitgaven voor het eten. Afgelopen week kwam uit onderzoek van Ruigrok Netpanel naar voren dat een op de drie Nederlanders een paar keer per week eten weggooit. Meer dan de helft van de Nederlanders zegt zich daarover schuldig te voelen en een op de drie dat ze meer eten weggooien dan zij zouden willen.

Henri Luitjes, een van de oprichters van Culios: "Het uitgangspunt van de website is om mensen te helpen bij het op maat kopen en koken van gerechten. Omdat wij de gemiddelde huishoudengrootte afzetten tegen het aantal gemiddelde eetpersonen zijn we goed in staat te voorspellen wat gebruikers van welke ingrediƫnten in huis moeten hebben voor gerechten. We zien nu al dat Culios ervoor zorgt dat huishoudens tot ongeveer een vierde kunnen besparen op hun uitgaven. Dat is vaak een aanzienlijk bedrag en zeker in deze tijden voor veel mensen interessant."

Tijdsbesparing
Uit het onderzoek van Culios blijkt dat mensen met name in het weekend meer tijd nemen om te koken dan doordeweeks. Van maandag tot en met vrijdag ligt de gemiddelde bereidingstijd rond de 35 minuten, terwijl in het weekend ongeveer 50 minuten wordt besteed aan het kokkerellen.
Henri Luitjes: "We zien dat de gebruikers van Culios doordeweeks met name kiezen voor gerechten met pasta terwijl ze in het weekend meer tijd hebben en uitgebreider koken. Gerechten uit de oven met vlees zijn dan populair.”

Populaire en minder populaire gerechten
Het onderzoek brengt ook aan het licht wat de gemiddelde Nederlander niet graag eet en uitgesproken lekker vindt. In de eerste categorie vallen onder meer spruitjes, champignons en mosselen en in de tweede categorie pasta, vis en vlees. Gerechten waar veel op wordt gezocht op Culios zijn volgens het onderzoek in lijn met wat gebruikers uitgesproken lekker vinden. De populairste zoektermen zijn 'pasta', 'vis' en 'kip'.