Zoekmachineoptimalistatie onbekend bij autofabrikanten
maandag 4 mei 2009
Zoekmachineoptimalistatie onbekend bij autofabrikanten
Onderzoek Lipperhey toont aan dat websites niet geoptimaliseerd zijn
Amsterdam, 4 mei 2009 - Onderzoek van Lipperhey, een online dienst die websites analyseert en objectief beoordeelt op kwaliteit, vindbaarheid en populariteit, toont aan dat websites van autofabrikanten niet tot nauwelijks te vinden zijn via zoekmachines zoals Google. Indien consumenten zoeken op zoektermen zoals 'auto', 'nieuwe auto' of 'auto kopen' komen de websites van de grote autofabrikanten niet voor in de organische Google-zoekresultaten.
Bij de websiteanalyse op zoektermen als 'stationwagon', 'hatchback' of 'sedan' blijkt dat het grootste deel van de autofabrikanten ook deze voor de hand liggende zoektermen niet gebruikt voor zoekmachineoptimalisatie. Seat neemt de vijfde positie in de organische Google-zoekresultaten op het woord ‘stationwagon’.
Op basis van speciaal ontwikkelde software analyseert Lipperhey online en realtime een site op meer dan 180 punten en beoordeelt deze op ruim 35 onderwerpen. Voor dit onderzoek zijn 49 websites van autofabrikanten beoordeeld. Peugeot eindigde op de eerste plaats, Lotus op de laatste plaats.
Verouderde techniek
De resultaten van het Lipperhey-onderzoek tonen aan dat veel websites van autofabrikanten een dikke onvoldoende scoren voor de gebruikte techniek en toepassing daarvan. Veel autofabrikanten maken volop gebruik van Flash wat de vindbaarheid niet ten goede komt. In Flash gebouwde sites zijn nog steeds moeilijk te indexeren door de bekende zoekmachines. Vooral de duurdere automerken als Ferrari, Lotus, Jaguar en Mini scoren laag in beide onderzoeken. Lipperhey wil aantonen dat er door verbetering van de websitetechniek op het gebied van zoekmachineoptimalisatie eenvoudig veel voordeel te behalen valt.
Marc Noët van Lipperhey: “Autofabrikanten geven een vermogen uit aan betaalde links naar hun site. Terwijl de website helemaal niet geoptimaliseerd is voor zoektermen die voor de hand liggen. Ook de techniek en de optimalisatie van de bestaande content is eenvoudig te verbeteren. Een goede opknapbeurt van hun online visitekaartje is een logischer en veel kosteneffectievere stap.”
Lipperhey baseert zijn analyse onder meer op richtlijnen van zoekmachines als Google, Yahoo! en Microsoft, het World Wide Web Consortium (W3C), SEOmoz, overheden, vooraanstaande vakpublicaties en eigen bronnen.
<< Home