Telindus' monitoring- en beheerdiensten voor VoIP en WAN uitkomst in krappe IT-arbeidsmarkt

donderdag 4 september 2008

Naast extra kennis en expertise, kostenbesparing doorslaggevend in
besluitvorming

Utrecht, 4 september 2008 – Inspelend op de groeiende behoefte van haar
klanten aan het uitbesteden van netwerkbeheer heeft Telindus een aantal
diensten ontwikkeld, die organisaties de zorg voor hun netwerk uit handen
neemt. Hiermee creëren IT-afdelingen niet alleen meer ruimte voor
strategisch management, maar realiseren ze ook een kostenbesparing door hun
downtime te minimaliseren. Door hun netwerken continue te monitoren en
proactief hierop te anticiperen worden mogelijke knelpunten tijdig
gesignaleerd.

"Veel van onze klanten kampen met een tekort aan hoogopgeleid IT-personeel",
zegt Ricardo Angulo, Business Services Consultant bij Telindus. "Daarnaast
staan het focussen op kernactiviteiten en het minimaliseren van de Total
Cost of Ownership (TCO) hoog op de agenda van veel bedrijven. Wij merken dat
de vraag naar Managed Services hierdoor enorm toeneemt. Naast het beheer van
het LAN worden wij steeds vaker gevraagd ook de monitoring en het beheer te
doen van de telefonieomgeving en WAN-optimalisatie omgeving. Gezien onze
kennis en ervaring van zowel monitoring en beheer van IT-processen als van
nieuwe technologieën zoals Unified Communications en netwerkcentralisatie
zijn de combinaties Managed WAN (Wide Area Netwerk)-optimalisatie en Managed
Voice over IP (VoIP), een logische stap." 

Centralisatie
Door grote concurrentie in een snel veranderende markt worden de TCO van
systemen en de garantie dat applicaties continue beschikbaar zijn, steeds
belangrijker voor organisaties. De centralisatie van applicaties en data
zorgt voor kostenreductie van software, hardware en het beheer hiervan. Het
vraagt echter wel extra aandacht voor de capaciteit en de inrichting van het
WAN. Met name door de toenemende groei van data is de bandbreedte vaak een
heikel punt. "Met WAN-optimalisatie is uitbreiding van de bandbreedte van
het netwerk vaak niet nodig, omdat het transport van data effectiever wordt
ingedeeld. Het beheer en operationeel houden van een dergelijke omgeving is
dermate belangrijk en complex, dat uitbesteding hiervan een oplossing
biedt", aldus Angulo. De afspraken voor managed diensten door Telindus
worden vastgelegd in een SLA, waarbij beschikbaarheid van het netwerk een
cruciale rol speelt.

Om deze nieuwe dienst goed te ondersteunen in de Nederlandse markt heeft
Telindus vorig jaar een Service Management Center geopend in Nederland, in
aanvulling op het internationale Network Operating Center in België. Angulo:
"De behoefte van onze klanten om in de eigen taal te communiceren bleek
groot. Omdat persoonlijke aandacht een belangrijk speerpunt is in onze
organisatie, hebben we een nieuw servicecenter geopend. Iedere klant krijgt
een eigen lead engineer toegewezen, die de alerts analyseert die tijdens de
monitoring zijn gegenereerd en hiervoor proactieve oplossingen aandraagt."