Michel Schaeffer van bol.com is DM-man van het jaar 2008

woensdag 23 april 2008

Utrecht, 23 april 2008 - Michel Schaeffer, marketing director van bol.com,
is verkozen tot DM-man van het jaar 2008. Jort Kelder en Tom Kok (voorzitter
DDMA) overhandigden de prestigieuze award aan de winnaar in De Winkel van
Sinkel in Utrecht tijdens het TNT Post DM Feest op de eerste dag van de
Direct Marketing Vakbeurs van TCD. De titel 'DM-man of -vrouw van het jaar'
wordt jaarlijks door een vakjury toegekend aan de DM-professional die zich
de voorgaande twaalf maanden positief onderscheidde. De overige
genomineerden voor dit jaar waren direct marketing-zwaargewichten Egbert Jan
van Bel (onder meer Pleon en Marketing Executive Center), Pim Betist
(Sellaband.com) en Ed Peelen (onder andere Professor of (Direct) Marketing
aan het Center for Marketing and Supply Chain Management en ICSB).

Juryrapport
Volgens het juryrapport koos Michel Schaeffer het afgelopen jaar niet voor
de voorzichtige weg. In een overvolle en zeer traditionele markt weet hij op
innovatieve wijze dichterbij de klant te komen. Bijvoorbeeld door het
toevoegen van persoonlijke aanbevelingen aan de webwinkel op basis van
koopgedrag: zodoende heeft de bezoeker nog meer hulp bij de aanschaf van wat
hij zoekt en nodig heeft. Verder startte bol.com in mei vorig jaar met de
verkoop van tweedehands boeken. De vakjury ziet dit als een zeer gewaagde
stap.

Klant centraal
Met aansprekende communicatie-uitingen stelt Schaeffer de klant werkelijk
centraal en durft de interactie met hen aan te gaan. Een voorbeeld hiervan
is de e-mailnieuwsbrief Bomvol, een innovatief en verrassend concept waarvan
bol.com de personalisering steeds verder doorvoert. Onder leiding van
Schaeffer wint bol.com vele marketingprijzen, waaronder in 2007 de
Thuiswinkel Publieksprijzen Beste Webwinkel in de categorieën Boeken,
Consumentenelektronica & Entertainment; Klantvriendelijkste bedrijf van
Nederland; Zilveren Effie Award; Gouden EMMA; Partnership Award NCCA en
Beste Winkelketen van Nederland categorie Webwinkels. Vrijwel alles wat bij
de online mediawinkel gebeurt, is marketinggestuurd, waarbij de opgedane
ervaring en kennis van de anderhalf miljoen klanten ruimschoots wordt benut.
Michel Schaeffer kan terugkijken op een spectaculaire omzetgroei (plus 60
procent) van bol.com in 2007.

Eerdere winnaars van de titel DM-man van het jaar zijn Marcel Kalmeijer van
Holland Casino (2007), Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org (2006). Marianne
Robben van Proximity was DM-vrouw van het jaar 2005.

Vakjury
De vakjury bestond uit Allard Frederiks (Hoofdredacteur Adforesult), Jochem
de Gruyter (CRM Manager SBS Broadcasting), Diana Janssen (Directeur DDMA),
Willem Koch (Directeur Communicatie TNT Post), Johan van Mil (Directeur The
Dialogue Company), Ingrid Tuinenburg (Sectormanager Marketing en
Communicatie Cordaid), Marianne Robben (Directeur Strategie, Proximity) en
Paul Petermeijer (Managing Director BBP). De jury beoordeelde de
genomineerden op basis van visie, onderscheidend vermogen, vernieuwing, durf
en resultaat.