Online marketingbestedingen stijgen tot 45 procent

dinsdag 22 april 2008

E-Profile maakt resultaten DM Media Enquête 2007-2008 bekend op Direct
Marketing Vakbeurs van TCD

Utrecht, 22 april 2008 - E-Profile, direct marketing-specialist, maakt op de
eerste dag van de DM vakbeurs van TCD het resultaat bekend van het
jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen in Direct Marketing, uitgevoerd
in samenwerking met Twinkle en IDMK. Voor het eerst gaf geen enkele direct
marketeer aan minder geld te gaan besteden aan online- en e-mailmarketing.
De marketeer gaat in 2008 al zijn online uitgaven verhogen: voor de website
met 35 procent , e-mailmarketing stijgt met 44 procent en webvertising met
28 procent. De klassieke advertentie in krant of tijdschrift is de grote
verliezer, zowel de inzet als de bestedingen hieraan gaan ook dit jaar
verder dalen.

Online Marketing is Direct Marketing
DM staat op het snijvlak van de oude en nieuwe media. Verrassend genoeg
antwoordt 82 procent van de respondenten op de vraag of de oude DM principes
ook werken voor digitale media, met "ja". En 75 procent met "nee" op de
vraag of DM dialoog is. Hiermee lijken behavioral targeting, dialoque
marketing en overige innovaties nog niet op de DM kaart te staan. Toch
onderschrijft tweederde van de marketeers de stelling "Online Marketing is
DM". Ook wordt online marketing volwassen, wat blijkt uit het feit dat nog
maar 37 procent van de respondenten denkt dat direct mail door e-mail wordt
vervangen. E-marketing is daarmee niet langer een wondermiddel, maar heeft
zijn vaste plaats in de mediamix.

New Business
Waren vorig jaar de contactmomenten vooral gericht op bestaande klanten
middels cross- en up-selling, dit jaar neemt het aantal contactmomenten met
prospects flink toe. Zo'n 45 procent van de bedrijven had vorig jaar minder
dan vier contactmomenten met prospects. In 2008 wil 44 procent meer dan acht
contactmomenten hebben. Directe verkoop middels DM is echter op z'n retour.
In 2007 noemde bijna 61 procent directe verkoop nog als doel, dit jaar is
dat 45 procent, een daling van bijna 25 procent.

Opt-In en Infofilter
Met een toename van 15 procent maakt 69 procent van de dm'ers gebruik van
Infofilter, tevens is de Opt-In policy bij ruim tweederde van de bedrijven
gemeengoed geworden. In 2007 lag dit percentage nog ruim onder de 50
procent. De zelfregulerende werking van deze maatregelen toont aan dat de
branche verder professionaliseert.

U leest de gehele uitslag van de enquête op www.e-profile.nl.