Sollicitant benut 'Web 2.0' te weinig

dinsdag 22 april 2008

Sociale netwerken, chatten en bloggen nog niet veel gebruikt door
sollicitanten

Amsterdam, 22 april 2008 – Bij het zoeken naar een nieuwe baan spelen
moderne Web 2.0 instrumenten, zoals sociale netwerken, chatten en blogs,
voor de werkzoekende een veel kleinere rol dan voor de HR-afdelingen. Dit
blijkt uit een onderzoek van Volkskrant Banen waarvan de resultaten vandaag
worden gepubliceerd op volkskrantbanen.nl/werkgevers.

Bureau De Uitkomst ondervroeg, in opdracht van Volkskrant Banen, 550
hoogopgeleide respondenten over hun manier van solliciteren en specifiek
over de stappen die ze online zetten als ze meer over een organisatie te
weten (willen) komen. Het sollicitantengedrag staat in scherpe tegenstelling
tot dat aan de andere kant van de tafel. De werkgever weet wél meer en meer
informatie over sollicitanten online te vinden. De komende weken belicht
Volkskrant Banen uitvoerig de mogelijkheden en consequenties van het hebben
van een online identiteit.

Traditioneel
Ofschoon de rol van het internet als belangrijkste informatiebron buiten
kijf staat, gebruiken de meeste respondenten het toch op een traditionele,
statische manier. Bijna iedereen ziet de website wel als het visitekaartje
van de organisatie, maar het gebruik ervan laat zich het best vergelijken
met dat van een elektronische brochure. Hoewel een groeiend aantal
organisaties een eigen Hyves-pagina heeft en steeds meer werknemers zijn
aangesloten bij LinkedIn, worden netwerksites slechts door zes procent van
de respondenten gebruikt om het beeld van een organisatie verder uit te
diepen.

Eerste contact per brief
Het 'traditionele' karakter van het sollicitatieproces blijkt eveneens uit
de manier waarop sollicitanten het eerste contact willen leggen met de
organisatie. De brief wint het daarbij nog steeds van e-mail en telefoneren.
Chatten speelt een nog veel kleinere rol.

Quinty Danko, hoofdredacteur van Volkskrant Banen: "Sollicitanten blijken
veel traditioneler dan algemeen wordt aangenomen. Hoewel iedereen de mond
vol heeft van Web 2.0, communities, interactie en social networking, blijkt
de sollicitant daar nog weinig gebruik van te maken. Het internet helpt wel
bij het zoeken, maar de informatie wordt passief verwerkt. Dit is des te
opvallender omdat werkgevers de sociale netwerken juist wel actief gebruiken
en online steeds meer informatie verzamelen over sollicitanten. De
werkzoekende blijkt hier niet goed van op de hoogte te zijn en onderschat de
impact hiervan. De komende weken zullen we daarom uitvoerig ingaan op de
online identiteit en de gevolgen ervan voor de sollicitant."

Persoonlijk netwerk blijft belangrijkst
Het persoonlijke netwerk blijft voor tweederde van de respondenten de
belangrijkste bron voor vacatures, op gelijke hoogte met banensites en
landelijke kranten. Bij de selectie van de vacature is functie-inhoud de
belangrijkste informatie. De mogelijkheid om via chat in een vroegtijdig
stadium al met collega's te kunnen kennismaken, wordt slechts door een paar
procent van de respondenten interessant gevonden. Het gebruik van sites als
Hyves, blogs of YouTube staat hierbij nog in de kinderschoenen.

Online reputatie
De online reputatie van een organisatie is voor het grootste deel
afhankelijk van de website, vindt 72 procent. Maar ook wat anderen over een
werkgever zeggen, speelt een belangrijke rol. Resultaten van zoekmachines
staan met 33 procent op de tweede plek en artikelen op nieuwssites worden
regelmatig gescreend. Vanaf 22 april gaat Volkskrant Banen in het weekblad
en via een speciale website, volkskrantbanen.nl/identiteit,  aandacht
besteden aan online identiteit en reputatie.