Merendeel ISO 20000 certificaties toegekend aan Indische service providers

dinsdag 16 oktober 2007

Belgische service providers nemen afwachtende houding aan

Tervuren, 16 oktober 2007 – Quint Wellington Redwood, een managementadviesbureau gespecialiseerd in het oplossen van IT-gerelateerde organisatorische vragen, stelt dat voornamelijk Indische Service Providers ISO 20000(*) gecertificeerd zijn.

Een mogelijke verklaring hiervoor ligt bij de alom bekende en geprezen Indische dienstbaarheidscultuur en het feit dat Indische IT dienstenleveranciers hun aanbod geperfectioneerd hebben met “global delivery” modellen die IT Services tegen lage kosten aanbieden. Met een ISO 20000 certificaat onderscheiden zij zich sterker in de competitieve Indische markt.

Europa scoort zwak. België neemt afwachtende houding aan.
Binnen Europa zijn vooral Duitsland en het Verenigd Koninkrijk koplopers op het vlak van het aantal accreditaties. Aan de basis hiervan liggen vooral de Duitse “Grundlichkeit”-cultuur en het feit dat het Verenigd Koninkrijk met haar ‘British Standards’ een voorloper geweest is van ISO 20000. Belgische dienstenleveranciers zijn alsnog niet ISO 20000 gecertificeerd.

Pieter Hoekstra, Country Manager Quint Belux: “Het feit dat er momenteel nog geen Belgische bedrijven ISO 20000 gecertificeerd zijn, heeft vooral te maken met de Belgische cultuur. Belgen zijn van nature uit niet geneigd om snel in te spelen op nieuwe standaarden of technologieën maar nemen veeleer een afwachtende houding aan. Anderzijds is de term ISO 20000 nog onvoldoende bekend, waardoor hij verkeerdelijk geassocieerd wordt met kwaliteitssystemen.”

Quint pleit voor het gebruik van ISO 20000 om de regie van IT Services procesmatig te laten verlopen. Hierdoor onstaat standaardisatie en flexibiliteit. Voornamelijk IT-dienstverlenende bedrijven of IT-afdelingen die voor zichzelf objectief willen meten waar ze staan op het gebied van klant- en servicegerichtheid kunnen voordeel halen uit een ISO 20000 certificatie. Bedrijven die IT-diensten aankopen, kunnen een ISO 20000 accreditatie eisen van hun leverancier als bewijs dat zij hun IT service verlening echt onder controle hebben.