Net4kids wint Transparant Prijs 2007

donderdag 11 oktober 2007

"Vorig jaar runner-up, dit jaar winnaar"

Amstelveen, 11 oktober 2007 – Net4kids, het internetplatform voor
kinderhulp, heeft de Transparant Prijs 2007 gewonnen in de categorie
middelgrote instellingen (fondsenwerving tussen de 0,5 en 2,5 miljoen euro).
PricewaterhouseCoopers en Stichting Civil Society reiken deze prijs
jaarlijks uit aan die Nederlandse fondsenwervende instellingen die het meest
inzichtelijke en onderscheidende jaarverslag presenteren.

Juryvoorzitter Morris Tabaksblat gaf in zijn toelichting aan dat de jury het
internetverslag van Net4kids waardeerde als "vernieuwend en zeer
informatief." Ook de rapportage over de projecten werd positief
onderscheiden. Bovendien kreeg de organisatie een bijzondere vermelding voor
het feit dat Net4kids in een hogere categorie meedong en duidelijk
progressie liet zien ten opzichte van vorig jaar. Net4kids was toen eveneens
genomineerd, maar in een andere categorie, die van de kleine instellingen.

"Afgelopen jaar waren we de 'runner-up' en nu dus de winnaar. Dit jaar
hebben we onze rapportage ook duidelijk verder kunnen verbeteren. We hebben
meer aandacht besteed aan de impact van de hulpverlening en hebben
geprobeerd om de toegankelijkheid van het verslag zowel in vorm als in
inhoud een stap verder te brengen. Ons jaarverslag is ons belangrijkste
rapportagemoment voor organisatiedonateurs. Daar doen we het voor. De
transparantprijs is in dat opzicht de 'icing on the cake'", aldus Loek van
den Boog, oprichter en voorzitter van Net4kids. "De tienduizend euro die met
deze prijs gemoeid is willen we besteden om een nog grotere samenhang te
creëren tussen onze verschillende rapportages: projecten en organisatie.
Bovendien willen we de individuele verslaglegging per donateur verder
professionaliseren, met voor iedere donateur een persoonlijke website. Al
deze wensen worden gebundeld door de ontwikkeling van een soort 'My
Net4kids'."

Tijdens de presentatie werd één van de belangrijkste motto's van Net4kids in
breder kader aangehaald: 'Hulp moet persoonlijk, tastbaar en transparante
zijn. Dat is wat donateurs verlangen – dat is wat de kinderen verdienen – en
dat is dus ook waar hulporganisaties aan moeten voldoen.'

Transparantprijs
Donateurs worden bewuster en kritischer en willen steeds vaker weten hoe
goede doelen hun geld besteden. Goede doelen staan midden in de samenleving
en willen aan alle belanghebbenden verantwoording afleggen over hun
activiteiten en bestedingen. Het jaarverslag is hiervoor het middel bij
uitstek en wordt in toenemende mate mede hiervoor benut. Om de kwaliteit van
de rapportage te vergroten en transparantie te bevorderen bestaat sinds 2004
de Transparant Prijs voor het beste charitatieve jaarverslag. De prijs is
oorspronkelijk een initiatief van PricewaterhouseCoopers en de
Donateursvereniging. Vanaf 2007 wordt De Transparant Prijs door PwC
georganiseerd in samenwerking met de Stichting Civil Society (SCS). Mede
door de voorbeeldfunctie en het competitie-element draagt De Transparant
Prijs bij aan kwaliteitsverbetering en positieve beeldvorming in en rondom
de charitatieve sector. Rapportages worden beoordeeld op karakter en
bezieling, transparantie over activiteiten die niet goed gingen of mislukt
zijn, tijdigheid, resultaten.