Spam-analyse BIT: 'Aandelenspam bepaalt beurskoers'

dinsdag 7 augustus 2007

Ruim 13 procent alle spam over aankopen aandelen, medicijnen-spam verreweg
het meest voorkomend

Ede, 7 augustus 2007 – Zakelijk internet service provider BIT voerde onlangs
gedurende een week een spam-analyse uit, waarbij bijna 5000 mails werden
bekeken. De meest opmerkelijke uitkomst was de snelle toename van de
hoeveelheid spam over aandelen. Inmiddels bestaat 13 procent van alle spam
hieruit. Opvallend is dat deze vorm van spam voorheen Engelstalig was en nu
steeds meer Duitstalig.

Aandelenspam
Ontvangers van aandelenspam worden opgeroepen aandelen van een bepaald
bedrijf te kopen. De spammers bezitten deze aandelen en hopen dat door de
stijgende vraag de aandelenkoers stijgt. Vervolgens verkopen ze de aandelen
met winst. De bedrijven waar het om gaat zijn niet op de hoogte van de
spam-activiteiten over hun aandelen. De hoeveelheid ontvangen spam die
Duitstalig- of op Duitse aandelen gericht is, is twaalf keer zo groot als
andere aandelenspam.

Andere opmerkelijke bevindingen van de spam-analyse waren dat spam waarin
ontvangers wordt verzocht medicijnen te kopen verreweg het meeste voorkomt.
Ruim 62 procent van alle spam ging hierover. Slechts 1 procent bestaat uit
.PDF-spam, mails waarbij de lezer wordt verzocht een .PDF-document te
openen. Dit lijkt voor veel gebruikers een stuk meer, maar dat wordt
veroorzaakt doordat veel spamfilters deze nieuwe spamvorm nog niet kunnen
detecteren. Hierdoor lijkt het in verhouding dus meer.

Analyse
BIT verdeelt spam in acht categorieën: aandelen, casino's en loterijen,
horloges en juwelen, medicijnen, software, porno, PDF-spam en overig. In de
rubriek 'overig' vielen onleesbare mails uit Azië, maar ook Nigeriaanse
oplichtingspraktijken en job offers. Mails met onderwerpen als casino's en
loterijen, software, porno, horloges en juwelen vormen zes procent van alle
spam, twee procent van alle spam viel in de categorie 'overig'.

Alex Bik van BIT: "Door regelmatig de inhoud van onze spam te controleren,
blijven we bij BIT goed op de hoogte en kunnen we onze strategie voor het
filteren van spam aanpassen. Spammers passen hun strategie immers ook
voortdurend aan. PDF-spam is in opkomst en in deze vorm nog nauwelijks
detecteren. Door deze regelmatige spamanalyse zorgen we ervoor dat onze
klanten zo min mogelijk hinderlijke spam ontvangen."