Webwinkels kunnen kerstdrukte goed aan

donderdag 21 december 2006

Metingen Keynote laten goede beschikbaarheid en hoge snelheid zien

Haarlem, 21 december 2006 - Nederlandse webwinkels hebben tot nu toe weinig
problemen met de kerstdrukte. Uit metingen van Keynote, specialist op het
gebied van mobile en online business performance, blijkt dat er met
betrekking tot de snelheid en beschikbaarheid weinig uitschieters zijn. Ook
rond sinterklaas presteerden de online retailers constant. Tchibo.nl en
hetspeelgoedhemeltje.nl presteerden het sterkst.

Keynote voerde onderzoek uit naar zowel algemene webwinkels als online
speelgoedwinkels. Vanaf 1 december verrichtte Keynote gemiddeld 4.500
metingen op de homepage van de websites. Met een beschikbaarheid van 100
procent en een gemiddelde snelheid van 0,97 seconde, was de website
hetspeelgoedhemeltje.nl de sterkste in zijn categorie. De websites van
bekende speelgoedwinkels als Bart Smit en Intertoys waren respectievelijk
gemiddeld 99,89 procent en 99,44 procent beschikbaar en binnen 3,6 en 2,5
seconden geladen. Top1toys.nl was met gemiddeld 97,46 procent de slechtst
bereikbare online speelgoedwinkel. Deze lagere score is met name te wijten
aan het feit dat de website op 16 december drie uur en op 18 december ruim
vier uur lang helemaal niet bereikbaar was.

Albert.nl
Mexx.nl liet tijdens de meetperiode met gemiddeld 0,19 seconde de beste
cijfers zien qua snelheid. Kijkshop.nl had overall de slechtste cijfers met
een gemiddelde beschikbaarheid van 98,83 procent en een gemiddelde snelheid
van 6,74 seconden. Online kruidenier Albert.nl bevindt zich ook in de
onderste regionen met een gemiddelde beschikbaarheid van 98,83 procent en
gemiddelde snelheid van 3,43 seconden.

Haran Sold, managing director van Keynote, is niet ontevreden over de
cijfers: "De resultaten op het gebied van snelheid en beschikbaarheid van
websites zijn over het algemeen niet slecht. De homepages kunnen het
verkeer, dat vlak voor sinterklaas en de kerst fors toeneemt, heel goed
aan." Een volgende uitdaging voor online retailers is volgens Sold het
stroomlijnen van de transacties die op de websites plaatsvinden. "We zien
dat er hier nog vaak zwakke plekken zijn. Er zijn nog veel webwinkels
waarvan de achterliggende infrastructuur het regelmatig af laat weten of
waarbij de winkelroutes zo onlogisch zijn dat uiteindelijk de aankoop
moeilijk of helemaal niet tot stand komt. Op dit gebied is nog veel werk te
doen."