Tieners willen meer technologie in de supermarkt

woensdag 22 november 2006

Behoefte aan snelheid vraagt om een andere rol van supermarktpersoneel

Capelle a/d IJssel, 22 november 2006 - Tieners willen meer technologie in de
supermarkt, personeel dat de boodschappen inpakt en de auto inlaadt. IGD,
het Engelse Institute of Grocery Distribution, voerde een onderzoek uit naar
de winkelgewoonten van 13 tot 19 jarigen in opdracht van EDS, een van 's
werelds grootste IT-dienstverleners.

Van de Engelse tieners wil 59 procent weinig of geen bemoeienis van het
winkelpersoneel en van die groep tieners wil 66 procent het liefst de eigen
boodschappen scannen. Verder wensen de tienerklanten zich bijvoorbeeld
knoppen in de gangpaden om personeel op te roepen, satellietgenavigeerde
winkelwagens die de weg wijzen naar producten en informatiezuilen en
boodschappenlijsten die door de computer zijn samengesteld op basis van
voorgaand koopgedrag, aanbiedingen en voorkeursmerken.

Gerardine Padbury, senior onderzoeker bij IGD: "Het onderzoek laat zien dat
toekomstige klanten nog veeleisender zijn dan die van vandaag de dag. Ze
kennen geen wereld zonder technologische ondersteuning en verwachten die
zowel thuis als bij het winkelen." Jeff Wacker, partner en futurist van EDS,
voegt toe: "We zien dat informatietechnologie (IT) zich verplaatst van het
verkoopmoment naar het keuzemoment. Momenteel komt een klant pas in
aanraking met IT bij de kassa. Met directe interactie middels RFID-chips,
klantenpassen met barcodes en winkelwagencomputers fungeert IT in de nabije
toekomst als persoonlijke wegwijzer voor de klant."

Over geld
De meeste tieners betalen het liefst met creditcard en een groot aantal wil
in de toekomst de boodschappen gaan betalen met biometrics - een
betaalmethode waarbij lichamelijke authenticatie plaatsvindt: 17 procent van
de respondenten geeft de voorkeur aan vingerafdruk-herkenning en 7 procent
wil graag irisherkenning. Van de respondenten heeft 39 procent een voorkeur
voor cashbetaling en een cashloze maatschappij zien de ondervraagden
voorlopig niet ontstaan. Angst voor diefstal veroorzaakt weerstand om met al
bestaande mobiele technologie te betalen.

Andere interessante onderzoeksresultaten zijn dat tieners en hun ouders
weliswaar andere winkelgewoontes en voorkeuren hebben, maar dat ze eigenlijk
vergelijkbaar denken over winkelen als hun ouders. Daarnaast zijn tieners
meer overtuigd van het nut van adverteren dan hun ouders. Zestig procent is
ervan overtuigd dat adverteren van invloed is op het imago van een merk, ten
opzichte van 45 procent van de ouders. Daarnaast zijn de jonge respondenten
dol op grote supermarkten; 62 procent van hen geeft hier de voorkeur aan,
terwijl slechts 4 procent de voorkeur geeft aan een kleine winkel met
levensmiddelen.

Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden via:
http://www.eds.com/services/whitepapers/downloads/shopping_report.pdf