Nieuwe strategie Altiris: service-oriented management

dinsdag 21 november 2006

Culemborg, 21 november 2006 - Altiris, Inc. (NASDAQ: ATRS) leverancier van
servicegeoriënteerde beheeroplossingen, introduceert een nieuw concept:
service-oriented management. Hierbij worden applicaties met één
managementdatabase beheerd. Daarnaast introduceert Altiris twee aanvullingen
op zijn uitbreidbare beheerarchitectuur.

Door zich te richten op de drie pijlers ‘lifecycle management’, ‘automated
operations’ en ‘enforceable security’ sluit Altiris service-oriented
management de doelstellingen van de business en IT beter op elkaar aan.
Deze drie pijlers worden ondersteund door de uitbreidbare
managementarchitectuur van Altiris die automatisering van processen,
integratie en modulaire opbouw mogelijk maakt.

De drie pijlers
Lifecycle management zorgt voor een helder overzicht en beheer van de
volledige levenscyclus van alle IT-apparatuur.

Door activiteiten en processen te automatiseren (automated operations),
wordt het beheer van systemen herhaalbaar, voorspelbaar en onzichtbaar voor
de gebruiker.

De laatste pijler, enforceable security, draagt zorg voor het verhogen van
de beveiliging door kwetsbaarheden op te sporen en te verhelpen. Tevens
wordt data beter beschermd door deze te toetsen aan internationale
standaarden en best practices.

Van technologie naar service
IT-organisaties die meer dan 80 procent van budget spenderen enkel en alleen
om het ‘licht aan te houden’, verspillen resources die nodig zijn om
veranderingen door te voeren. Service-oriented management helpt bij het
verlagen van de kosten en stelt resources beschikbaar.

Uit onderzoek van Forrester* blijkt dat IT-activiteiten snel aan het
veranderen zijn richting verbeterde managementprocessen met ITIL en
geavanceerde managementtechnologieën zoals BSM (Business Service Management)
en de CMDB (configuratiemanagementdatabase). De eerste stap hierin is het
overstappen van een technologisch uitgangspunt naar een servicegeoriënteerde
benadering binnen de IT- operatie.

“Ons doel is service-oriented managementsoftware aan te bieden die
IT-organisaties in staat stelt minder tijd kwijt te zijn aan het
eenvoudigweg draaiende houden van hun operatie, en daardoor meer nadruk
kunnen leggen op de groei van een onderneming”, aldus Greg Butterfield,
president en CEO van Altiris. “De oplossingen van Altiris verbeteren de
IT-efficiëntie en de beveiliging en zorgen ervoor dat IT-middelen aansluiten
op bedrijfsbehoeften.”

IT-beheerplatform
Altiris service-oriented management is modulair, open en schaalbaar. De
uitbreidbare beheerarchitectuur biedt een basis voor integratie van
verschillende technologieën en procesinvesteringen. Deze architectuur stelt
klanten, partners en ontwikkelaars in staat de oplossingen aan te passen
naar eigen wens. Dit kan door middel van het assortiment aan diensten van
Altiris, de gecentraliseerde CMDB, efficiënte communicatie en policy en
notificatie-engines.

Dwain Kinghorn, CTO van Altiris: “Eén beheerinfrastructuur, database en
console zijn ons antwoord op de vraag van onze klanten om de kwaliteit van
de service te verhogen en de kosten van het beheer verder te verlagen.
Doordat duizenden klanten en partners Altiris service-oriented management
gebruiken en ontwikkelen, verwachten we dat Altiris een industriestandaard
voor IT-beheerplatformen wordt.”

Nieuwe producten
De nieuwe Altiris Task Server helpt klanten bij het automatiseren van
IT-activiteiten. Door de integratie met andere Altiris-producten, kunnen
taken eenvoudig worden geautomatiseerd. Hierdoor wordt de IT-service
efficiënter doordat de juiste mensen, producten en processen bij elkaar
worden gebracht om een taak te volbrengen.

Daarnaast is de Altiris management console vernieuwd. Met versie 6.5 kan de
gebruiker zelf menu’s definiëren, het uiterlijk veranderen en andere
functies naar wens aanpassen. De vernieuwde zoekfunctie vereenvoudigt het
snel vinden van te configureren items.