Hitachi Ltd maakt nieuwe bedrijfsstrategie bekend

dinsdag 21 november 2006

Focus op innovatie, partnerstrategie en naamsbekendheid

Amsterdam, 21 november 2006 – Hitachi Ltd (NYSE:HIT/TSE:6501), één van de
grootste elektronicabedrijven ter wereld, maakt zijn nieuwe
bedrijfsstrategie bekend. Het bedrijf wil zich voornamelijk focussen op
innovatie, een vernieuwde partnerstrategie en een vergroting van zijn
naamsbekendheid.

Hoewel Hitachi Ltd reeds jaren tot de top vijf van patentaanvragers ter
wereld behoort, wil het bedrijf de waarde aan patenten en ander
intellectueel eigendom verdubbelen. Daarnaast breidt Hitachi het aantal
onderzoekers uit en brengt het 15 procent van zijn corporate onderzoekers
onder bij zakelijke divisies. Hiermee wil het ontwikkeling en onderzoek
dichter bij de zakelijke kant van de onderneming brengen.

Hitachi ziet de investering in innovatie als een middel om zijn
rentabiliteit te vergroten. In het fiscaal jaar 2005 waren de twee
belangrijkste innovatieve producten samen goed voor 30 procent van de totale
verkoop.

Nieuwe partners
Door het aantrekken van nieuwe strategische partners wil Hitachi zijn
marktaandeel wereldwijd verhogen tot 20 procent. Dit geldt met name voor
Hitachi Data Systems, de storagedivisie van Hitachi. HDS zal zich daarbij
met zijn storage-oplossingen meer dan voorheen richten op de MKB-markt.
Specifiek voor dit marktsegment wil het zijn verkoopkanalen uitbreiden.

Om onder andere zijn naamsbekendheid in het buitenland te vergroten,
verhoogt Hitachi, in het fiscaal jaar 2008, zijn buitenlandse investeringen
van 30 procent naar 50 procent. In het fiscaal jaar 2009 wil het bedrijf
zijn buitenlandse verkoopcijfers met 45 procent hebben verhoogd.