Kwaliteit onderwijs nauwelijks voldoende

dinsdag 1 september 2009

Het gemiddelde rapportcijfer is een 5,9

Amsterdam, 1 september 2009
- De kwaliteit van het onderwijs in Nederland scoort volgens docenten en ondersteunend personeel nauwelijks een voldoende. Dat blijkt uit de tweede peiling van de Barometeronderwijs, een initiatief van Newcom Research & Consultancy en VKbanen dat bestaat uit een onderzoekspanel van betrokken mensen uit het Nederlands onderwijs. Aan het onderzoek naar de tevredenheid onder docenten en ondersteunend personeel namen in totaal 825 personen deel. De kwaliteit van het onderwijs kreeg een gemiddeld rapportcijfer van 5,9.

Hotlinks:
-
Resultaten Barometeronderwijs
- Publicatie resultaten
- VKbanen Onderwijs

Bij vergelijkbaar onderzoek dat Newcom Research & Consultancy deed naar de tevredenheid van werknemers in het bedrijfsleven, bleken de ondervraagden een stuk meer tevreden. Volgens onderzoeker Ivo Duchateau kan dit voortkomen uit het feit dat docenten meer dan gemiddeld kritisch zijn. Werknemers in het basisonderwijs zijn positiever met een gemiddelde van 6,4 dan werknemers in het mbo met een cijfer van 5,3. Werknemers in het voortgezet onderwijs zijn gemiddeld tevreden met een cijfer van 5,9. Mbo-medewerkers beoordelen het kennisniveau van leerlingen, op het moment dat zij aan de opleiding beginnen, met een gemiddelde van 4,3. Ook over de aansluiting van verschillende onderwijstypen (zoals de aansluiting van vmbo op mbo)  zijn ze niet tevreden en krijgt deze een 4,8.

Kritiek
Uit het onderzoek blijkt verder dat de werkdruk te hoog is en de beloning te laag. Opvallend is de kritiek op het management en de structuur van de onderwijsinstelling. Bijna de helft van de ondervraagden acht de organisatie niet in staat om werknemers te motiveren. Een kwart meent dat hij niet integer wordt behandeld, 36 procent vindt dat het management niet kundig is. "De directie heeft alleen oog voor winst maken en heeft geen affiniteit met het echte onderwijs", aldus één van de respondenten. De respondent is van mening dat de docent te weinig invloed heeft op de school als organisatie.

Tevreden versus ontevreden
Toch wil de meerderheid van de ondervraagden op dit moment geen andere baan. 22 procent van de ondervraagden denkt daarentegen het onderwijs binnen vijf jaar te zullen verlaten. Ook blijkt dat 83 procent zich veilig voelt op school. Wel ervaart meer dan een kwart van de ondervraagden (27 procent) stress als gevolg van ‘de veranderende jongerencultuur’. Over de gevolgen van de economische crisis maakt slechts zes procent van de ondervraagden zich zorgen.

"Sinds een klein jaar hebben we een website voor docenten: vkbanen.nl/onderwijs", zegt Quinty Danko, hoofdredacteur van VKbanen. "Daar maken we gebruik van een panel van zo'n 3000 docenten en ondersteunend personeel die we samen met Newcom Research & Consultancy vragen stellen over hun vak. Opvallend bij het onderzoek naar de tevredenheid in het onderwijs is de kritiek op het management. Ook uit het onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau uit juli dit jaar, 'Gelukkig voor de klas', blijkt dat docenten niet tevreden zijn over de schoolleiding. Het SCP geeft daarvoor als een van de verklaringen: "Was de conrector vroeger zowel leraar als leidinggevende, tegenwoordig heeft de schoolleiding vaak geen lesgevende taken meer. Deze houdt zich bezig met beleid, beheer en personeelszaken. Daardoor lopen de belangen van leraren en management uiteen."