Nationale ombudsman vereenvoudigt en beveiligt inloggen met Oracle Enterprise Single Sign-On Suite

maandag 6 juli 2009

Optimale beveiliging door combinatie Single Sign-On en vingerafdrukherkenning

De Meern, 6 juli 2009
- De Nationale ombudsman heeft Oracle Enterprise Single Sign-On Suite (eSSO) geïmplementeerd. Door de combinatie van authenticatie op basis van een vingerafdruk en Single Sign-On kan de eindgebruiker eenvoudig en veilig inloggen waarna hij direct toegang heeft tot veel gebruikte en bedrijfskritische applicaties. Hierdoor nemen beveiliging en gebruiksgemak toe, worden kosten bespaard en beheer vereenvoudigd. Daarnaast voldoet de Nationale ombudsman hiermee aan de gestelde wet- en regelgeving. De implementatie van het systeem is verzorgd door The Authentication Company.


De Nationale ombudsman gebruikt verschillende web- en Windows-applicaties. Om hiervan gebruik te maken was het nodig om elke keer opnieuw in te loggen. Door Single Sign-On op basis van Oracle eSSO kan de eindgebruiker inloggen zonder steeds opnieuw gebruikersnaam en wachtwoord in te hoeven voeren. Om diefstal van het Windows-wachtwoord te voorkomen is er tevens gekozen voor beveiliging met een vingerafdruklezer.

Voordelen
De combinatie van Single Sign-On en vingerafdrukherkenning zorgt voor een optimale beveiliging van de systemen, verbetert het gebruiksgemak en zorgt voor kostenbesparing. Doordat eindgebruikers zich slechts eenmalig moeten aanmelden neemt de productiviteit toe en hoeven ze minder vaak contact op te nemen met de helpdesk met vragen over hun wachtwoord. Daarnaast is door de centrale opslag van de wachtwoorden het beheer vereenvoudigd en de druk op de IT-afdeling afgenomen.


Ronald Hof, hoofd I.C.T. bij Nationale ombudsman: "Gebruiksgemak en beter wachtwoordbeleid stonden hoog op onze agenda. Daarnaast moeten we aan steeds strengere eisen voldoen door de toegenomen wet- en regelgeving. De combinatie die we hebben gekozen voldoet aan al onze wensen en eisen. Ook het hele implementatietraject verliep volgens plan. We zien dat met name gebruikers erg blij zijn met de nieuwe manier van werken en ook de druk op de IT-afdeling is aanzienlijk afgenomen."