Cisco optimaliseert netwerken voor video en rich media

maandag 8 december 2008

Medianets platform voor nieuwe generatie multimedia-applicaties

Amsterdam, 8 december 2008 – Cisco kondigt nieuwe oplossingen aan waarmee
IP-netwerken als platform kunnen dienen voor nieuwe generatie video- en
andere rich media-applicaties en -diensten. De technologie is specifiek
ontworpen om hoogwaardige ervaringen te bieden op het gebied van
communicatie, samenwerking en entertainment door het gebruik van zogenaamde
medianets. Dit zijn thuis-, bedrijfs,- en service provider-netwerken die
geoptimaliseerd zijn voor rich media- toepassingen.

Doordat datacommunicatie wordt vervangen door video en rich media, staat de
architectuur van bestaande publieke en private netwerken steeds meer onder
druk. De transformatie naar netwerken die geoptimaliseerd zijn voor rich
media, is een belangrijke drijfveer achter Cisco's videostrategie en laat de
impact zien die internetnetwerken hebben op het dagelijks leven van
consumenten en professionals.

"Het internet en IP-netwerken veranderen snel", zegt Marthin De Beer, senior
vice president van Cisco's Emerging Technologies group. "Binnenkort bestaat
negentig procent van al het netwerkverkeer van consumenten uit video en rich
media. Nieuwe medianettechnologieën en apparaten stimuleren deze evolutie,
en niet alleen op het gebied van nieuwe netwerken. Ook zijn betere
ervaringen mogelijk door het combineren van video, rich media, voice en data
op hetzelfde netwerkplatform. Terwijl bedrijven kijken naar manieren om
kosten te besparen en productiviteit te verhogen, maken medianetoplossingen
nieuwe methoden van samenwerking en virtualisatie mogelijk, zoals naadloze
vertalingen van gesprekken via Cisco TelePresence, waarmee
communicatiebarrières worden weggenomen."

Visual networking forecast
De resultaten van de Cisco Visual Networking Index (VNI) Forecast for
2007-2012 laten zien dat trends op het gebied van consumenten- en zakelijke
IP-netwerken, vooral voortkomen uit het toenemende gebruik van video en web
2.0-toepassingen. Zo zal tot 2012 het internetverkeer met betrekking tot
user-generated videocontent verdriedubbelen. Ook worden tegen die tijd
maandelijks meer dan vier miljard videostreams geleverd door zogenaamde
set-top boxen gekoppeld aan internet.