Virusbesmette MKB'er zoekt oplossing op internet

donderdag 25 september 2008

Dealer schat belang internet lager in dan MKB-klant

Sliedrecht, 25 september 2008 – Bijna 43 procent van de ondernemingen in het
midden- en kleinbedrijf heeft wel eens te maken gehad met een virus. Om
vervolgens een bedrijf te vinden dat kan helpen met een oplossing, gebruikt
33 procent het internet. Dat blijkt uit onderzoek van beveiligingsspecialist
SpicyLemon.

SpicyLemon ondervroeg zowel dealers als MKB'ers over hoe een relatie tussen
de twee ontstaat. Hoewel beiden internet als belangrijkste middel van
informatievoorziening zien, lopen de ideeën over het belang ervan uiteen.
Dealers schatten de invloed lager in (22 procent) dan het MKB (33 procent).
Daarentegen verwachten ze meer van reclame-uitingen (16 procent), dan hun
MKB-klanten (8 procent).

Na het internet vormen bij beide partijen zakelijke relaties (22 procent) de
populairste manier van in contact komen. Een bestaande relatie tussen
reseller en MKB-onderneming, privé dan wel zakelijk, vormt de derde manier
om de software te vinden. Advies van privécontacten weegt volgens het MKB
iets zwaarder (19 procent) dan de dealer denkt (16 procent).

Nienke Ryan, product- en strategiemanager bij SpicyLemon: "Uit eerder
onderzoek van ons bleek dat de informatievoorziening over
beveiligingsproducten vanuit leveranciers richting klant als zeer belangrijk
werd beschouwd, maar dat die informatievoorziening niet altijd op niveau
was. Daarom hebben we nu zowel dealers als MKB-bedrijven ondervraagd om na
te gaan of zij hetzelfde denken over de verschillende informatiekanalen.
Daaruit blijkt dat vooral de perceptie van het belang van sommige kanalen
uiteenloopt."