PICNIC Green Challenge maakt finalisten bekend

dinsdag 9 september 2008

Prejury onthult namen van vier kanshebbers op prijs van 500.000 euro

Amsterdam, 9 september 2008 – De prejury van de PICNIC Green Challenge '08
heeft de vier finalisten bekendgemaakt. De genomineerden zijn geselecteerd
uit 235 inzendingen; allen gedetailleerde ideeën om klimaatverandering tegen
te gaan. Eén finalist komt uit Zwitserland, de andere drie zijn afkomstig
uit de Verenigde Staten. De PICNIC Green Challenge is de internationale,
creatieve wedstrijd van de Nationale Postcode Loterij en het cross-media
evenement PICNIC.

Vier heldere ideeën
Jochen Mundinger uit Zwitserland heeft een softwareapplicatie ontwikkeld
voor milieuvriendelijk en efficiënt reizen, van deur tot deur. Capra J'neva
Devi uit de Verenigde Staten zond een idee in voor consumentvriendelijke
zonnepanelen. Eben Bayer en Gavin McIntyre, een team uitvinders uit de
Verenigde Staten, biedt een duurzaam ecologisch alternatief voor
conventionele synthetische bouwmaterialen aan. Het tweede duo, Peter Yeadon
en Martina Decker, eveneens uit de VS, ontwikkelden een intelligent
zonweringsysteem voor ramen en glazen façades.

De finalisten presenteren hun ideeën op de ochtend van donderdag 25
september aan de eindjury in de 'Deciding Round'. 's Avonds maakt de jury de
winnaar bekend tijdens de 'Award Ceremony' en wordt de 500.000 euro
uitgereikt die door de Postcode Loterij beschikbaar is gesteld. Deze finale
vindt plaats tijdens PICNIC'08 in de Westergasfabriek te Amsterdam.

Selectieproces
Tijdens de selectie heeft de prejury de inzendingen verdeeld in vijf
categorieën: energie, design/cradle to cradle, IT, mobiliteit en lifestyle,
teneinde een beter overzicht te krijgen in het grote aantal inzendingen en
tot een goed vergelijk te komen. "Het was een moeilijke taak om de
finalisten te kiezen", aldus Femke Rotteveel, coördinator toewijzingen voor
de Postcode Loterij en voorzitter van de prejury. "De kwaliteit van de
inzendingen was hoog. We hebben in detail gekeken naar duurzaamheid en
uitvoerbaarheid. Het moest meer zijn dan alleen een geweldig plan op papier.
Het doel van de PICNIC Green Challenge is dat de winnaar zijn of haar
product of service binnen twee jaar op de markt brengt."

Prejury
• Femke Rotteveel, voorzitter (coördinator toewijzingen Postcode Loterij)
• Emily Farnworth (directeur corporate engagement The Climate Group),
• Bruno Giussani (schrijver, verslaggever, ondernemer)
• Joris Krüse (creatief directeur Media Republic)
• Jeffrey Prins (programmamanager duurzame ontwikkeling, stichting DOEN)
• Jan Paul van Soest (consultant duurzame strategie)
• Marleen Stikker (medeoprichter PICNIC)

Eindjury
• Bill Moggridge (industrieel ontwerper en mede oprichter IDEO)
• Prins Carlos Bourbon de Parme (betrokken bij projecten die duurzaamheid en
bedrijfsleven combineren)
• Nicky Gavron (lid van de London Assembly)
• Liesbeth van Tongeren (directeur Greenpeace Nederland)
• Jim Walker (Chief Operating Officer en medeoprichter, The Climate Group)