Studenten TU Delft meest innovatief

dinsdag 8 juli 2008

Jaaroverzicht Battle of Concepts indicatie voor innovatievermogen studenten

Utrecht, 8 juli 2008 – Studenten van de TU Delft zijn de meest innovatieve
en ideeënrijke studenten, gevolgd door studenten van de Rijksuniversiteit
Groningen en de Universiteit van Tilburg. Zo blijkt uit de ranking van
universiteiten en hogescholen die is opgesteld door het online
innovatieplatform Battle of Concepts. Via dit platform vragen bedrijven en
overheidsinstanties innovatieve ideeën en creatieve oplossingen voor
allerlei soorten vraagstukken, variërend van nieuwe ideeën voor een
marketingcampagne tot oplossingen voor technische en maatschappelijke
vraagstukken. 

In het afgelopen jaar, het eerste jaar van het bestaan van Battle of
Concepts, werden in totaal ruim 1.200 ideeën (concepts) aangeleverd op basis
van dertig vraagstukken ('Battles'). Batlle of Concepts houdt nauwkeurig bij
welke ideeën door wie worden ingeleverd en heeft op basis van de resultaten
van het afgelopen jaar een ranking opgesteld, individueel maar ook op
onderwijsinstelling. De TU Delft voert de ranking van universiteiten en
hogescholen met 122 inzendingen aan, waarvan er vijf als winnaar uit de bus
kwamen. De Hogeschool van Rotterdam scoort het beste van alle hogescholen en
is terug te vinden op een respectabele vierde plaats.

Joost Dekkers, initiatiefnemer van Battle of Concepts: "Onze rankings laten
heel duidelijk zien welke onderwijsinstellingen de meeste innovatieve
studenten aan boord hebben en welke de beschikbare kennis ook het best weten
te mobiliseren. Battle of Concepts is inmiddels een begrip onder ambitieuze
en ondernemende studenten. We zien de belangstelling bij elke Battle groeien
en de kwaliteit van de inzendingen neemt toe. De rankings blijken vooral
door recruiters te worden gewaardeerd, omdat zij snel toegang hebben tot
bewezen slimme studenten. Overigens is tweederde van de inzenders student,
de rest is young professional."

Een 'Battle' is een vraagstuk van een bedrijf of overheidsinstantie.
Studenten en young professionals strijden in een Battle om het beste idee en
leveren hun ideeën en oplossingen aan in de vorm van een 'concept', een
korte beschrijving van het idee. Battle of Concepts stuurt dit concept
anoniem door naar de organisatie die de Battle heeft uitgeschreven. Het
bedrijf kiest vervolgens de twintig beste concepten uit. De deelnemers
achter deze concepten winnen prijzengeld én verdienen punten voor de overall
ranking  Het totale prijzengeld per Battle varieert van 3.000 tot 6.000
euro. In totaal hebben de deelnemende bedrijven al 157.500 euro aan
prijzengeld beschikbaar gesteld.

Battle CV
Na elke Battle worden de resultaten automatisch verwerkt in een Battle CV.
Hierin staat aan welke Battles iemand heeft meegedaan en wat de bijbehorende
prestaties waren. De Battle CV van de winnaars wordt ook doorgestuurd naar
het bedrijf dat de Battle heeft uitgeschreven. Tevens worden, indien
gewenst, andere persoons- en studiegegevens doorgestuurd.

Rankings
De inzenders achter de twintig beste concepten verdienen naast prijzengeld
ook punten voor de Battle Ranking. Het winnende concept krijgt uiteraard de
meeste punten. Hoe vaker iemand aan een Battle meedoet, hoe meer punten hij
of zij kan verzamelen. De deelnemers met de meeste punten veroveren een plek
in de top honderd, waarmee zij de aandacht van het bedrijfsleven trekken. De
Ranking van universiteiten en hogescholen werkt hetzelfde als een
medailleklassement. Er wordt eerst gekeken naar het aantal eerste plaatsen,
dan naar het aantal tweede plaatsen, enz.