Onderzoek Packard Bell: Notebook mee op vakantie, maar niet voor werk

woensdag 2 juli 2008

Aanwezigheid WiFi beïnvloedt keuze vakantiebestemming

Nijmegen, 2 juli 2008 – Bijna dertig procent van de notebook-bezitters neemt
zijn computer mee op vakantie. Het kunnen blijven doorwerken is daarvoor
echter niet de belangrijkste reden. Tijdens de vakantie wordt 1 op de 9
privé-notebooks ingezet voor zakelijke toepassingen. De meest populaire
toepassing voor de laptop tijdens deze periode is het opslaan en verwerken
van foto's. Door vijftig procent van de vakantiegangers wordt de laptop
vooral gebruikt om foto's online te zetten of te bekijken. Van de groep die
de notebook meeneemt op vakantie zegt 38 procent rekening te houden met de
aanwezigheid van een WiFi-netwerk bij het uitzoeken van de
vakantiebestemming. Dit zijn de voornaamste conclusies van een Nederlands
onderzoek naar het gebruik van notebooks, in opdracht van Packard Bell.

Méér dan één computer
Bijna vijftig procent van de huishoudens bezit minstens drie computers.
Hierbij valt op dat ruim negentig procent van de computergebruikers een
desktop heeft, tegen 82 procent notebook-bezitters. Uit het onderzoek van
dit jaar komt ook naar voren dat jongens vaker een desktop bezitten en
meisjes een voorkeur hebben voor een notebook. De dames lijken gevoeliger
voor de nieuwe trend om altijd en overal beschikking over je laptop te
hebben. Jongens kiezen vaker voor de vaak nog superieure
gaming-mogelijkheden van de desktop.

Aankoop vooral in winkel
Opvallend is dat 68 procent van de laptop-bezitters de winkel als
belangrijkste plaats voor de aankoop blijft zien. Het vooronderzoek voor de
selectie van het juiste exemplaar vindt voor mannen vooral online plaats.
Vrouwen laten zich liever adviseren door een verkoper of bekende. Naast de
verschillende vergelijkingssites (44 procent) wordt ook de website van de
fabrikant (27 procent) bezocht voor meer informatie over de aan te schaffen
computer. De gemiddelde duur van het aankoopproces neemt zo'n maand in
beslag.

Voor 35 procent van de Nederlandse computergebruikers blijven de technische
specificaties, waaronder de processor, het belangrijkste criterium bij de
keuze voor een bepaald type PC of notebook. Vervolgens selecteert 29 procent
op prijs. Ruim vijftig procent van de computerbezitters vindt het uiterlijk
ook van belang. Kleinere notebooks worden meer meegenomen en buitenshuis
ingezet dan de wat grotere notebooks, maar een kleinere notebook wordt niet
direct als noodzakelijk beschouwd voor gebruik buitenshuis.

'Ik ga op vakantie en ik neem mee…'
Hans Schinkel, directeur van Packard Bell in Nederland: "De niet te stuiten
groei van de populariteit van de notebook zie we al langer terug in onze
verkoopcijfers, maar nu hebben we ook wat meer inzicht in het privégebruik.
De notebook blijkt meer en meer een essentieel onderdeel te vormen van de
reisbagage. Dat bij ruim 38 procent van de notebook-bezitters de
aanwezigheid van WiFi de keuze van de vakantiebestemming beïnvloedt vonden
wij wel verrassend."