Onderzoek Packard Bell: Bijna helft huishoudens bezit meer dan drie computers

woensdag 2 juli 2008

Nijmegen, 2 juli 2008 – Bijna vijftig procent van de huishoudens bezit
minstens drie computers. Hierbij valt op dat ruim 90 procent van de
computergebruikers een desktop heeft, tegen 82 procent notebook-bezitters.
Jongens bezitten vaker een desktop en meisjes hebben een voorkeur voor een
notebook. De jongedames lijken dus gevoeliger voor de nieuwe trend om altijd
en overal beschikking over je laptop te hebben, terwijl de jongens vaker
kiezen voor de vaak nog superieure gaming-mogelijkheden van de desktop. Dit
zijn de voornaamste conclusies van een Nederlands onderzoek naar het gebruik
van notebooks, in opdracht van Packard Bell.

Aankoop vooral in winkel
De winkel is voor 68 procent van de laptop-bezitters nog steeds de
belangrijkste plaats voor de aankoop. Mannen oriënteren zich het liefst op
het internet, voordat ze tot aankoop overgaan. Vrouwen daarentegen laten
zich liever adviseren door een verkoper of bekende. Naast de verschillende
vergelijkingssites (44 procent) wordt ook de website van de fabrikant (27
procent) bezocht voor meer informatie over de aan te schaffen computer. Het
gemiddelde aankoopproces neemt zo'n maand in beslag.

Notebook tijdens vakantie
Bijna dertig procent van de notebook-bezitters neemt zijn computer ook mee
naar de  vakantiebestemming. Binnen deze groep gebruikt 1 op de 9 de laptop
om door te werken tijdens de vakantie. De meest populaire toepassing is
echter het opslaan en verwerken van foto's. Tijdens de vakantie wordt de
laptop door 50 procent gebruikt om foto's online te zetten of te bekijken.
Uit het onderzoek van dit jaar blijkt dat 38 procent van de groep die de
notebook meeneemt op vakantie, rekening houdt met de aanwezigheid van een
WiFi-netwerk bij het uitzoeken van de vakantiebestemming.

Uiterlijk tegenover capaciteiten
Voor 35 procent van de Nederlandse computergebruikers blijven de technische
specificaties, waaronder de processor, het belangrijkste criterium bij de
keuze voor een bepaald type PC of notebook. Vervolgens selecteert 29 procent
op prijs. Ruim 50 procent van de computerbezitters vindt het uiterlijk ook
van belang. Kleinere notebooks worden meer meegenomen en buitenshuis ingezet
dan de wat grotere notebooks, maar een kleinere notebook wordt niet direct
als noodzakelijk beschouwd voor gebruik buitenshuis.

'Van één computer per gezin, naar één per persoon'
Hans Schinkel, directeur van Packard Bell in Nederland: "De niet te stuiten
groei van de populariteit van de notebook zien we al langer terug in onze
verkoopcijfers, maar dat het merendeel van de huishoudens minstens drie
computers bezit, heeft ons ook verrast. Het lijkt erop dat we van één
computer per gezin, naar één per persoon gaan. Opvallend is dat de notebook
meer en meer een essentieel onderdeel blijkt te vormen van de reisbagage.
Hoe kleiner het scherm, hoe makkelijk de laptop meegaat. Draagbaarheid is
dus een belangrijke factor in de ontwikkeling van onze notebooks, waarbij
capaciteiten niet ten koste mogen gaan van het uiterlijk."