Programma PICNIC '08 grotendeels bekend

vrijdag 23 mei 2008

24 t/m 26 september staat Amsterdam in het teken van creativiteit en
innovatie

Amsterdam, 23 mei 2008 – Het programma van PICNIC '08, hét jaarlijkse
internationale evenement gericht op creativiteit en innovatie binnen media,
entertainment en technologie, is grotendeels bekend. PICNIC '08 vindt plaats
van 24 tot en met 26 september in Amsterdam. Met als thema 'Create the
Future' combineert het evenement een congres met gerenommeerde sprekers uit
binnen- en buitenland met een uitgebreid aanbod van seminars en workshops.
Op de vernieuwde website www.picnicnetwork.org

staat het volledige
programma.

PICNIC Conference
Het PICNIC-congres is het hart van het evenement. Het hoofdthema van het
congres is 'Collaborative Creativity'. Er is een wereldwijde ontwikkeling
gaande in cultuur, wetenschap, media en technologie, waarbij groepen mensen
op nieuwe manieren samenwerken. De nieuwe verbindingen tussen bedrijven en
hun klanten, tussen groepen creatievelingen, tussen vrienden en familie, en
tussen wereldwijde internetgebruikers, hebben geleid tot talloze nieuwe
vormen van creativiteit en innovatie.

Internationale en Nederlandse topsprekers presenteren nieuwe en verbonden
vormen van intelligentie en creativiteit. Daaronder zijn denkers als Clay
Shirky, auteur van 'Here Comes Everybody', Charles Leadbeater, auteur van
'We Think' en Jeff Jarvis, schrijver van 'What would Google do'. Ondernemers
als Kevin Wall, die met 'Live Earth' de hele wereld in actie bracht, Loïc
LeMeur die zijn videodienst Seesmic tijdens PICNIC in Nederland
introduceert, Rafi Haladijan die met zijn 'online konijn' Nabaztag een hele
serie nieuwe diensten ontwikkelt en investeerder Esther Dyson die
vooroploopt als het gaat om nieuwe bedrijvigheid, belichten de business kant
van innovatie. Sprekers zoals Ideo's Bill Moggridge, de ontwerper van de
eerste laptop, de directeur van Philips Design, Stefano Marzano en Younghee
Chung van Nokia gaan allen in op ontwerpprocessen waarbij grote groepen
gebruikers zijn betrokken. Ook binnen de muziekwereld is sprake van
Collaborative Creativity. Pim Betist van Sellaband die fans laat meebetalen
aan nieuwe bands, spreekt hierover, evenals dirigent Itay Talgam die het
publiek vormen van muzikale samenwerking toont. Op de site is meer
informatie te vinden over de verschillende subthema's, de sprekers en de
inhoud van hun presentaties.

PICNIC Specials
De Specials zijn seminars, lezingen en rondetafel discussies die dieper
ingaan op specifieke thema's, zoals datavisualisatie, mobiele diensten in
Afrika, open content en de integratie van games en sociale netwerken. Bij de
Specials zijn verschillende medialabs, onderzoeksgroepen, professionele
stichtingen, culturele netwerken en innovatieafdelingen actief betrokken. Op
de site is te lezen welke thema's centraal staan, wat de inhoud daarvan is
en welke partijen daarbij betrokken zijn.

PICNIC Labs
PICNIC heeft een grote internationale uitstraling waar professionals uit de
hele wereld op afkomen om kennis uit te wisselen, nieuwe contacten aan te
gaan, elkaar te inspireren en samen te werken om te komen tot duurzame en
creatieve innovaties. Met name dit laatste wordt bewerkstelligd in PICNIC
Labs. De Labs zijn praktische workshops, demosessies en master classes
waarin deelnemers worden uitgedaagd op een andere manier naar hun business
te kijken. Er worden nieuwe producten en diensten ontwikkeld, ideeën en
formats bijgeschaafd en nieuwe creatieve businessconcepten bedacht.
Voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen, zijn augmented reality, RFID
en datavisualisatie. Een compleet overzicht van PICNIC Labs wordt binnenkort
gepubliceerd op de site.

PICNIC Green Challenge
Wederom stimuleert PICNIC in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij
creativiteit en innovatie die worden ingezet voor het terugdringen van
CO2-gebruik met de wedstrijd PICNIC Green Challenge. De winnaar ontvangt
500.000 euro om zijn of haar idee in twee jaar op de markt te brengen.

Kosten
Een dagkaart voor PICNIC kost 595 euro excl. BTW (inclusief lunch) en geeft
toegang tot de PICNIC Conference, Specials en Labs (nb. inschrijving
vooraf). Een passe-partout voor alle dagen kost 1245 euro. Voor de PICNIC
Specials alleen zijn dagkaarten verkrijgbaar à 95 euro. Deelname aan de
PICNIC Labs is gratis en gaat op inschrijving. Registratie is mogelijk via
de site.

PICNIC is een jaarlijks terugkerend evenement dat wordt georganiseerd door
de Stichting Amsterdam Crossmedia Week. Dit jaar vindt het voor de derde
keer plaats op het terrein van de Westergasfabriek te Amsterdam.