Nederlands bedrijf Port O'Mail introduceert gegarandeerd spamvrije e-mail

woensdag 9 januari 2008

Port O'Mail, een nieuw Nederlands bedrijf, introduceert een dienst waarmee
particulieren beschikken over een honderd procent spamvrij e-mail-adres. Het
idee hierachter is dat consumenten een gratis Port O'Mail-e-mailadres
aanvragen (naam@portomail.nl). Vervolgens moet iedereen die naar dit
e-mailadres een bericht stuurt, 1 eurocent betalen aan de ontvanger of aan
een goed doel. Het is mogelijk bepaalde relaties vrij te stellen van
betaling middels een 'whitelist' die de ontvanger zelf instelt. Voor elk
door de portomail-adreshouder aan andere 'portomailers' verzonden bericht
wordt eveneens 1 cent betaald. E-mailen naar niet-portomailers is gratis.

Aernoud de Vries, oprichter van Port O'Mail: "Port O'Mail bestrijdt spam bij
de bron. De enige manier om spam goed te bestrijden is spammers te treffen
op hun zwakke punt. Spammers maken misbruik van het feit dat zij grote
hoeveelheden e-mail gratis kunnen versturen. Door e-mail betaald te maken,
al is het maar voor 1 cent, zijn spammers niet langer geïnteresseerd in
verzending naar deze adressen. Verzenders die niet over een Port
O'Mail-e-mailadres beschikken, krijgen direct een e-mail terug dat zij een
bericht versturen naar een betaald e-mailadres met een verzoek te betalen.
Wanneer zij ervoor kiezen niet te betalen, komt hun e-mail niet bij de
gebruikers van Port O'Mail aan. Zelfs als een spammer een account bij Port
O'Mail zou openen, is spam uitgesloten, omdat het aantal berichten dat
tegelijkertijd via het systeem verstuurd kan worden, gelimiteerd is. Ook
virussen maken op deze manier minder kans zich te verspreiden."

Port O'Mail checkt daarnaast alle binnenkomende mail op virussen, door
middel van een geavanceerde virusscanner. Hierdoor is het ontvangen van
besmette e-mail eveneens nagenoeg uitgesloten. Dit wordt nog eens versterkt
doordat de meeste virussen via spam worden verspreid.

Hoe werkt het voor de ontvanger
Voor ieder bericht dat een 'portomailer' ontvangt, wordt 1 cent aan het
tegoed toegevoegd en voor elk verzonden bericht wordt 1 cent afgetrokken.
Komt het tegoed boven een zelf ingesteld bedrag, dan wordt dit tegoed
maandelijks uitbetaald aan de ontvanger of een door hem gekozen goed doel.
Als de consument meer (betaalde) e-mail verstuurt dan ontvangt, raakt het
tegoed op. Gebruikers worden hiervoor tijdig gewaarschuwd en kunnen dit
tegoed eenvoudig aanvullen. Over alle ontvangen inkomsten op het account
houdt Port O'Mail 0,1 cent per e-mail in als kosten voor het gebruik van het
systeem.

Hoe werkt het voor verzenders
De eerste drie keer verzenden naar een Port O'Mail e-mailadres is gratis,
waarbij de verzender iedere keer een bericht krijgt dat deze dienst
normaliter 1 cent kost. Na de derde keer krijgt de verzender de keus
eenmalig via iDeal, Paypal of creditcard de kosten te voldoen of een bundel
aan te schaffen waarmee 100 of 1000 e-mails kunnen worden verstuurd. Het is
niet nodig hiervoor een Port O'Mail e-mailadres aan te maken.

De Vries: "Met Port O'Mail dragen consumenten bij aan de strijd tegen spam.
Tevens kunnen ze de opbrengst van de ontvangen e-mails schenken aan een zelf
te kiezen goed doel. Voor individuele consumenten betekent dit vaak een
bescheiden bijdrage, maar voor de goede doelen leveren vele kleine bijdragen
een welkome financiële steun."

Bedrijven
Port O'Mail introduceert tegelijkertijd een dienst voor organisaties om hun
klanten eveneens te laten e-mailen naar een betaald e-mailadres en
garandeert ook deze bedrijven honderd procent spamvrije e-mail. Bedrijven
vragen hiervoor een e-mailadres aan (naam@0900mail.com), waarbij iedereen
die naar dit e-mailadres een bericht stuurt een tarief betaalt, dat door het
bedrijf zelf is vastgesteld en duidelijk is gecommuniceerd. Helpdesks en
callcenters hebben hiermee een alternatief in handen voor de
0900-servicenummers die zij klanten bieden. Ook voor bedrijven die veel spam
of junkmail ontvangen, biedt Port O'Mail veel voordelen.