Air France-KLM kiest Identity Management-oplossing van Sun
maandag 7 januari 2008
Amersfoort, 7 januari 2008 – Air France-KLM heeft gekozen voor de identity management-oplossingen van Sun Microsystems voor het beheer van toegangsrechten, autorisatie en authenticatie van zijn IT-systemen. Dit project is onderdeel van het SIAM-programma: Secure Identity Access Management. De invoering van dit programma is één van de eerste gezamenlijke IT-projecten van de twee luchtvaartmaatschappijen.
Het SIAM-programma is opgezet om risico’s te verkleinen en productiviteit te verhogen. Het identity management-systeem van Sun stelt gebruikers in staat snel en eenvoudig toegang te krijgen tot de verschillende IT-systemen binnen Air France-KLM waartoe ze geautoriseerd zijn. Hierdoor kunnen werknemers gemakkelijker hun werk doen. Daarnaast zijn er minder verschillende wachtwoorden nodig. Gevaar van meerdere wachtwoorden is dat deze doorgaans worden opgeschreven of worden opgeslagen op de computer. Doordat gebruikers nu minder toegangcodes hoeven te onthouden, wordt de veiligheid vergroot.
Best fit
Air France-KLM koos voor het identity management-portfolio van Sun, omdat deze het beste aan de gestelde criteria voldeed. Met name op het gebied van openheid, flexibiliteit en standaarden sprong Sun er voor de luchtvaartorganisatie uit. De geboden oplossingen hadden weinig extra maatwerk nodig en passen goed in zowel de bestaande omgeving als de toekomstige geplande IT-infrastructuur.
“Identity management stond al jaren geleden op de agenda bij KLM. In die tijd was wat we zochten niet beschikbaar. Door de fusie met Air France werd de noodzaak voor een effectief systeem nog groter”, aldus Hans Thunissen, Programme Manager bij Air France-KLM. “Tijdens het selectieproces viel Sun op door de geboden mogelijkheden en de te realiseren kostenbesparing. Hoewel niet de goedkoopste, waren de voordelen van Sun’s oplossingen groot, de implementatierisico’s klein en kunnen we met dit aanbod zowel nu als in de toekomst prima uit de voeten.”
Drie doelgroepen
Air France-KLM wil met het SIAM-programma kosten besparen, efficiëntie verhogen, risico beter beheren, compliancy verzekeren en een omgeving neerzetten die overweg kan met veranderingen in business processen. Het identity management-systeem wordt toegespitst op drie doelgroepen: medewerkers, business-to-business partners en klanten. Elk lid van deze groep profiteert van effectieve, veilige toegang tot applicaties die specifiek voor hem of haar zijn bedoeld.
Het SIAM-programma is opgezet om risico’s te verkleinen en productiviteit te verhogen. Het identity management-systeem van Sun stelt gebruikers in staat snel en eenvoudig toegang te krijgen tot de verschillende IT-systemen binnen Air France-KLM waartoe ze geautoriseerd zijn. Hierdoor kunnen werknemers gemakkelijker hun werk doen. Daarnaast zijn er minder verschillende wachtwoorden nodig. Gevaar van meerdere wachtwoorden is dat deze doorgaans worden opgeschreven of worden opgeslagen op de computer. Doordat gebruikers nu minder toegangcodes hoeven te onthouden, wordt de veiligheid vergroot.
Best fit
Air France-KLM koos voor het identity management-portfolio van Sun, omdat deze het beste aan de gestelde criteria voldeed. Met name op het gebied van openheid, flexibiliteit en standaarden sprong Sun er voor de luchtvaartorganisatie uit. De geboden oplossingen hadden weinig extra maatwerk nodig en passen goed in zowel de bestaande omgeving als de toekomstige geplande IT-infrastructuur.
“Identity management stond al jaren geleden op de agenda bij KLM. In die tijd was wat we zochten niet beschikbaar. Door de fusie met Air France werd de noodzaak voor een effectief systeem nog groter”, aldus Hans Thunissen, Programme Manager bij Air France-KLM. “Tijdens het selectieproces viel Sun op door de geboden mogelijkheden en de te realiseren kostenbesparing. Hoewel niet de goedkoopste, waren de voordelen van Sun’s oplossingen groot, de implementatierisico’s klein en kunnen we met dit aanbod zowel nu als in de toekomst prima uit de voeten.”
Drie doelgroepen
Air France-KLM wil met het SIAM-programma kosten besparen, efficiëntie verhogen, risico beter beheren, compliancy verzekeren en een omgeving neerzetten die overweg kan met veranderingen in business processen. Het identity management-systeem wordt toegespitst op drie doelgroepen: medewerkers, business-to-business partners en klanten. Elk lid van deze groep profiteert van effectieve, veilige toegang tot applicaties die specifiek voor hem of haar zijn bedoeld.
<< Home