Betere samenwerking in keten oplossing in strijd tegen voedselverspilling

dinsdag 1 augustus 2006

Onderzoek S&V toont aan: verbetering supply chain hoog op agenda retailers en fabrikanten

Amsterdam, 25 juli 2006 – De voedingsindustrie en Nederlandse overheid hebben aangekondigd dat ze samen de strijd willen aangaan tegen verspilling van voedsel. Uit onderzoek van S&V Management Consultants blijkt dat het belangrijkste wapen een betere samenwerking is tussen retailers en fabrikanten.

Met het project Fresh on Demand willen de levensmiddelensector en overheid ervoor zorgen dat zo min mogelijk producten over de uiterste verkoopdatum gaan. Op dit moment wordt een derde van al het voedsel weggegooid, zo blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit. Huishoudens verspillen tien tot vijftien procent van alle etenswaren, de rest wordt in de keten al weggegooid omdat producten hun houdbaarheidsdatum overschrijden.

S&V Management Consultants heeft onderzoek gedaan naar de uitlevering van gekoelde voedingsmiddelen. Op basis van interviews met zowel supermarktketens als fabrikanten van gekoelde voeding stelt S&V vast dat hoe korter de houdbaarheid van producten, hoe beter leveranciers in staat zijn om orders te vervullen. Deze contradictie komt voort uit het feit dat alleen specialisten in staat zijn om in een complexe omgeving als het koelvak aan de hoge uitleveringscriteria van minimaal 98% te voldoen.

Leverbetrouwbaarheid is het belangrijkste criterium waarop fabrikanten van gekoelde versproducten worden beoordeeld. Dit temeer omdat de retailers de voorraden gekoelde producten op hun eigen distributieplatformen reduceren of zelfs elimineren. Gezien de korte houdbaarheid is het aanleggen van voorraad door de leverancier geen oplossing om aan de hoge uitleveringseisen van retailers te voldoen. Inzicht in de vraag zou hen helpen bij het verhogen van de leverbetrouwbaarheid.

Het maken van een goede vraagvoorspelling wordt bemoeilijkt door veel promotie-artikelen bij retailers. Promoties zijn goed voor een groot gedeelte van alle verkopen: bij kant-en-klaar-maaltijden wordt tot 30% van het totale volume verkocht als aanbieding, bij andere gekoelde categorieën gaat het om 10 tot 15%. Een belangrijk aspect binnen de vraagvoorspelling zal zijn om promoties correct en tijdig te voorspellen.

Fabrikanten en retailers zijn het erover eens dat alleen door nauwere samenwerking de ketenprestaties kunnen worden verbeterd. Het voordeel voor fabrikanten is een aanzienlijke kostenreductie door onder meer een betrouwbaardere vraagvoorspelling. Voor retailers liggen de voordelen in minder out-of-stocks en het minder vaak afprijzen van producten die dicht tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aan zitten.