Betere samenwerking in keten oplossing in strijd tegen voedselverspilling
dinsdag 1 augustus 2006
Onderzoek S&V toont aan: verbetering supply chain hoog op agenda retailers en fabrikanten
Amsterdam, 25 juli 2006 – De voedingsindustrie en Nederlandse overheid hebben aangekondigd dat ze samen de strijd willen aangaan tegen verspilling van voedsel. Uit onderzoek van S&V Management Consultants blijkt dat het belangrijkste wapen een betere samenwerking is tussen retailers en fabrikanten.
Met het project Fresh on Demand willen de levensmiddelensector en overheid ervoor zorgen dat zo min mogelijk producten over de uiterste verkoopdatum gaan. Op dit moment wordt een derde van al het voedsel weggegooid, zo blijkt uit onderzoek
Leverbetrouwbaarheid is het belangrijkste criterium waarop fabrikanten van gekoelde versproducten worden beoordeeld. Dit temeer omdat
Het maken van een goede vraagvoorspelling wordt bemoeilijkt door veel promotie-artikelen bij retailers. Promoties zijn goed voor een groot gedeelte van alle verkopen: bij kant-en-klaar-maaltijden wordt tot 30% van het totale volume verkocht als aanbieding, bij andere gekoelde categorieën gaat het om 10 tot 15%. Een belangrijk aspect binnen de vraagvoorspelling zal zijn om promoties correct en tijdig te voorspellen.
Fabrikanten en retailers zijn het erover eens dat alleen door nauwere samenwerking de ketenprestaties kunnen worden verbeterd. Het voordeel voor fabrikanten is een aanzienlijke kostenreductie door onder meer een betrouwbaardere vraagvoorspelling. Voor retailers liggen de voordelen in minder out-of-stocks en het minder vaak afprijzen van producten die dicht tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aan zitten.
<< Home