Grote internationale creatieve ondernemers spreken tijdens Cross Media Week eind september in Amsterdam

donderdag 15 juni 2006


Sprekers van Pixar, Talpa, craigslist, MySpace en Second Life prominent
aanwezig op PICNIC ‘06

Amsterdam, 15 juni 2006 - De Cross Media Week Foundation presenteert vandaag
het programma en de deelnemers van PICNIC ’06, de officiële naam van de
Cross Media Week. PICNIC ’06 is Amsterdam’s nieuwe jaarlijkse evenement
gericht op creatieve toepassingen binnen cross media content en
-technologie, speciaal op het gebied van entertainment en communicatie.
PICNIC ‘06 vindt plaats van 26 tot 30 september in de Westergasfabriek, de
culturele locatie bij uitstek.

Sprekers
Onder de sprekers bevindt zich de absolute top van creatieve ondernemers,
zoals John de Mol, mede-oprichter van Endemol en oprichter van Talpa, Craig
Newmark, oprichter van craigslist, Philip Rosedale, oprichter van Linden
Lab/Second Life, Jamie Kantrowitz, Senior VP Marketing Europe bij MySpace en
Michael B. Johnson, Moving Picture Group Lead bij Pixar.

Bas Verhart, een van de oprichters van PICNIC 06: “Nederland loopt in Europa
voorop wat betreft design, advertising, multimedia, gaming en architectuur.
We zijn daarom blij dat we hier een dergelijk evenement kunnen organiseren
waar creatief talent kan netwerken, partnerships kan aangaan en van
gedachten kan wisselen met veteranen uit het vak.”

Een van de keynote sprekers, Michael B. Johnson van Pixar, zegt: “Ik zie er
naar uit om te spreken op PICNIC ’06 over het belang van het samenwerken als
één creatief team. We hebben hard gewerkt om dit te bereiken binnen Pixar.
We noemen het de kunst van teamsport en je ziet de resultaten terug in de
reeks hitfilms die wij hebben geproduceerd als ‘Cars’, ‘The Incredibles’,
‘Finding Nemo’, ‘Toy Story 2’ en ‘A Bug’s Life’. Ik denk dat PICNIC ’06 een
dynamische culturele uitwisseling zal zijn, waar ik mijn ervaringen kan
delen en meer kan leren over wat er op creatief vlak gebeurt in Europa.”

Programma
PICNIC ’06 bestaat uit verschillende presentaties waarbij content wordt
geleverd via TV, internet, mobiele telefoon, gaming, virtual reality en
muziekdiensten. Vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en de overheid
bespreken de belangrijkste trends op het gebied van media, kunst en
wetenschap. Aanwezigen krijgen verder de kans innovatieve content, formats
en communicatiekanalen te zien en nieuwe mogelijkheden verder te
ontwikkelen. Via networking picnics, interactieve plenaire discussies,
content showcases, demonstraties en een uitgebreid aanbod van workshops
komen aanwezigen in aanraking met de nieuwste ontwikkelingen op multimedia
gebied.

Kijk voor het complete aanbod en programma op www.crossmediaweek.org

Partners
Overheid en bedrijfsleven
PICNIC ‘06 wordt ondersteund door de gemeente Amsterdam en het Ministerie
van Economische Zaken. Vanuit het bedrijfsleven wordt PICNIC ‘06 ondersteund
door MTV Networks, KPN, UPC, KPMG, KLM World Directories, Heineken, Lost
Boys, Sanoma Uitgevers en ilse media. Deze partners zullen aanwezig zijn met
presentaties op het gebied van content en technologie, activiteiten
organiseren, en bijdragen aan event marketing en promotie-activiteiten.

Dienstenpartners
Verschillende Nederlandse creatieve bedrijven leveren diensten met
betrekking tot planning, marketing en PR. Hieronder bevinden zich bedrijven
als Amsterdam partners, artmiks, KesselsKramer, Media Republic, nomadic /
nomadic, Unit Creative Management Amsterdam, Viadesk, de Waag Sociëteit, Web
Power, de Westergasfabriek en Whizpr.

Evenement partners
De volgende platforms en non-profit organisaties zullen tijdens PICNIC ’06
hun eigen evenementen organiseren: Berkely Cybersalon, het Europees Archief,
het Europese Centrum voor Journalistiek,  Immovator Cross Media Network,
Mediagilde, Mediamatic, Syntens, het Virtual Institute for Research into
Media Culture Amsterdam (VIRMA), Virtueel Platform, de Utrechtse Hogeschool
voor de Kunsten en de Waag Sociëteit.