Gemeente Uden verbetert dienstverlening met TOPdesk

dinsdag 30 mei 2006

Delft, 30 mei 2006 – De gemeente Uden heeft de service management software
van TOPdesk in gebruik genomen voor het beheer van klachten en meldingen van
inwoners. De software is geïmplementeerd bij het Meldpunt Overlast en het
cluster Toezicht Openbare Ruimte van de afdeling Stadsbeheer. De gemeente
wil met TOPdesk meldingen efficiënter afhandelen en daarmee de
dienstverlening aan zijn 40.000 inwoners verbeteren.

Bij de gemeente Uden is dienstverlening een belangrijk speerpunt. Vragen en
meldingen van inwoners moeten snel en accuraat worden afgehandeld. De tien
medewerkers van het Meldpunt Overlast en Toezicht Openbare Ruimte hebben
veelvuldig contact met inwoners. Deze e-mailen of bellen de gemeente met
klachten of meldingen over onder meer verkeerd geparkeerde auto’s,
hondenpoep en afval op straat.

Totaaloverzicht
Om deze meldingen te beheren koos de gemeente Uden voor TOPdesk CS. Volgens
Wilma van Summeren, medewerkster van het cluster Toezicht Openbare Ruimte
bij de gemeente, betekent dit een grote verbetering in de afhandeling van
meldingen. “Voorheen bewaarden we de meldingen in mapjes. Er bestond
daardoor geen totaaloverzicht en ook moesten we zelf bijhouden wanneer er
actie ondernomen moest worden op een melding. Nu zijn alle meldingen en
incidenten in categorieën ondergebracht in TOPdesk CS en hebben we de
informatie die we nodig hebben onder handbereik. We weten nu bijvoorbeeld
precies welke meldingen nog open staan en welke medewerkers verantwoordelijk
zijn voor de afhandeling.”

De gemeente Uden kan met TOPdesk zijn burgers beter van dienst zijn en meer
duidelijkheid verschaffen over de stand van zaken rond een melding. Zo wordt
aan iedere melding direct een deadline gekoppeld wanneer deze moet zijn
opgelost. Van Summeren: “In de regel moet een melding binnen een week zijn
afgehandeld. Vanuit TOPdesk krijgen we automatisch een melding als we deze
termijn dreigen te overschrijden. Zo bewaken we constant ons serviceniveau.
Met de rapportages uit TOPdesk zien we wat veelvoorkomende knelpunten zijn
en kunnen we deze gericht aanpakken.”