Vier miljoen euro subsidie voor e-Learning-projecten

woensdag 20 mei 2009

Verbetering studiesucces hoger onderwijs door inzet ICT

Utrecht, 20 mei 2009 - SURFfoundation maakt vandaag bekend welke acht
projecten binnen het Nationaal Actieplan e-Learning een subsidie ontvangen.
In totaal is er vier miljoen euro te verdelen. Een van de projecten die in
aanmerking komt voor subsidie is het OASE-project, dat moet zorgen voor een
bredere, doeltreffende inzet van weblectures in het hoger onderwijs.

OASE
Weblectures leveren een positieve bijdrage aan het studiesucces en zijn,
mede onder druk van studenten, in de meeste hogeronderwijsinstellingen
ingevoerd. Het OASE-project bestaat uit een consortium van tien
onderwijsinstellingen en heeft als doel nieuwe toepassingsmogelijkheden van
weblectures te ontwikkelen.

"De meeste onderwijsinstellingen maken wel al gebruik van weblectures. Het
OASE-project richt zich op nieuwe varianten van het gebruik en de didactiek
van weblectures: bijvoorbeeld gerichte opdrachten of toetsvragen of het
toevoegen van relevante links naar andere bronnen. Ook kun je denken aan de
inzet van weblectures voor dyslectici of buitenlandse studenten, of het
toevoegen van ondertiteling of het indexeren en metadateren zodat specifieke
delen zijn terug te zoeken."

Nationaal Actieplan e-Learning
Het Nationaal Actieplan e-Learning wil met behulp van ICT bijdragen aan het
verhogen van participatie en studiesucces in het hoger onderwijs. ICT kan
helpen bij het wegnemen van obstakels waar studenten tegen aanlopen bij het
kiezen van een juiste opleiding of bij het succesvol afronden van die
opleiding. De VSNU en de HBO-raad, het ministerie van OCW en SURFfoundation
zijn initiatiefnemers van het Nationaal Actieplan e-Learning. SURFfoundation
voert de regie over het programma en verdeelt de beschikbare middelen via
tenderprocedures.

Naast OASE ontvangen de volgende projecten subsidie:
 Kies Actief – gebruik een competentiewijzer: Een digitale competentiewijzer
kan havo- en mbo-leerlingen helpen bij het maken van een goede studiekeuze
voor het hbo om studieuitval en vertraging te voorkomen. Met behulp van
zelfassessment-instrumenten kunnen leerlingen beter bepalen of een studie
aansluit bij hun interesse en competenties. 

- Institutionalisering Leerstation Zorg: In samenwerking met
zorginstellingen stellen verpleegopleidingen een set toetsvragen op, die
voor aanvang van de stage worden voorgelegd aan 3e en 4e-jaars studenten. De
digitale toetsbank kan het stagerendement verhogen en de aansluiting met de
beroepspraktijk verbeteren.

- Alle h@nds aan dek: er is een groot tekort aan academisch geschoolde
leraren. De instroom in universitaire lerarenopleidingen kan worden
verbeterd door studenten met behulp van digitale videoportretten een reëel
beeld te geven van het leraarsberoep, en ze te interesseren voor het vak.
Daarnaast werkt het project aan nieuwe, door ICT ondersteunde
opleidingstrajecten, begeleiding en beoordeling.

- Verantwoorde keuzes maken in ICT: Docenten hebben te maken met een nieuwe
generatie studenten voor wie ICT een 'way of life' is. Het
professionaliseren van docenten op het gebied van didactisch verantwoord
gebruik van ICT in het onderwijs en actualiseren van hun onderwijs helpt
docenten in hun onderwijs aan te sluiten bij de belevingswereld van de
student. 

- TELMME: buitenlanders en hbo'ers die starten met een masteropleiding aan
een technische universiteit hebben grote verschillen in kennisachtergrond.
Het gaat hierbij met name om wiskundekennis. Met behulp van digitaal toets-
en oefenmateriaal kunnen aankomende studenten hun wiskundekennis meten en
bijspijkeren.

- Netwerk Open Hogeschool Informatica: mbo-studenten met een ICT-opleiding
vinden gemakkelijk een baan. Om de doorstroom van mbo-ICT'ers in hoger
onderwijs te verbeteren, ontwikkelen hogescholen een hbo-bachelor
Informatica-opleiding met optimale mogelijkheden om werken en studeren te
combineren. Het erkennen van verworven competenties in hun werk speelt
daarbij een belangrijke rol.

- Integrale Trajectbegeleiding: de uitval van pabo-studenten in het eerste
jaar van hun opleiding is hoog. Met behulp van digitale instrumenten kunnen
studenten zich voor aanvang van de opleiding een goed beeld vormen van het
beroep en de opleiding, en zich bewust worden van hun competenties. Ook
tijdens de opleiding ondersteunt het instrumentarium het
studieloopbaanproces.