Politieke partijen vergeten standpunten online in te zetten

woensdag 27 mei 2009

Lipperhey toont aan dat partijwebsites niet zijn geoptimaliseerd

Amsterdam, 26 mei 2009 -
In de aanloop naar de Europese Parlementsverkiezingen op vier juni worden de partijstandpunten waarmee politieke partijen campagne voeren in de offline wereld, online niet optimaal ingezet. Websites van politieke partijen zijn niet tot nauwelijks geoptimaliseerd op partijstandpunten. Vooral de nieuwe partijen blijken niet te vinden te zijn in de organische Google resultaten als gezocht wordt op actuele politieke thema's zoals asielbeleid of terrorismebestrijding. Dit blijkt uit onderzoek van Lipperhey, een online dienst die websites analyseert en objectief beoordeelt op kwaliteit, vindbaarheid en populariteit.

Stemadvies
Online stemwijzers geven de kiezer een stemadvies door de potentiële stemmer vragen te laten beantwoorden over actuele politieke thema's. De aangegeven keuzes van de stemmer worden vervolgens gekoppeld aan de standpunten van de deelnemende politieke partijen. Wanneer deze zwevende kiezer het advies wil toetsen en via Google of andere zoekmachines zoekt naar het standpunt over bijvoorbeeld de toetreding van Turkije tot Europa, scoren vooral de nieuwkomers zoals de Liberaal Democratische Partij, Solidara, Libertas en de Europese klokkenluiders slecht in de organische Google zoekresultaten. Maar ook de VVD, Partij voor de Dieren, PVV en het CDA scoren niet goed.

Marc Noët van Lipperhey: "Online zichtbaarheid is belangrijk voor alle politieke partijen. In een tijd waarin de zwevende kiezer vooral online zijn stemvoorkeur kan onderzoeken, is een zoekmachinevriendelijke website een must voor elke politieke partij. De SP is een partij die dat al lang geleden heeft begrepen en is op alle Europese onderwerpen goed vindbaar. Met het oog op de aanstaande verkiezingen zou je verwachten dat juist de nieuwe en onbekendere partijen internet als middel zouden gebruiken om hun campagne te ondersteunen. Door het eenvoudig optimaliseren van de website met de belangrijkste actuele thema's uit de stemwijzer wordt de vindbaarheid in deze campagnetijd vergroot. Verschillende gevestigde partijen kunnen online overigens ook nog veel verbeteren, zeker qua techniek."

Analyse
Op basis van speciaal ontwikkelde software analyseert Lipperhey online en realtime een site op meer dan 180 punten en beoordeelt deze op ruim 35 onderwerpen. Voor dit onderzoek zijn de websites van de zeventien deelnemende politieke partijen beoordeeld.

Lipperhey baseert zijn analyse onder meer op richtlijnen van zoekmachines als Google, Yahoo! en Microsoft, het World Wide Web Consortium (W3C), SEOmoz, overheden, vooraanstaande vakpublicaties en eigen bronnen.