Optizen en Codast bieden verzekeringssector crossmediaal campagnemanagement

woensdag 1 oktober 2008

Marketingmanagement krijgt centrale regie bij geïntegreerde communicatie

Barneveld, 1 oktober 2008 – Codast, gespecialiseerd businesspartner en
ICT-dienstverlener op het gebied van document process management gaat nauw
samenwerken met Optizen, specialist op het gebied van multichannel
campagnemanagement. Op basis van StreamServe software voor de productie van
documenten en het platform van Optizen voor het campagnemanagement kan
Codast zijn klanten nu één geïntegreerde omgeving bieden om multimediale
campagnes op te zetten, uit te voeren en aan te sturen.

 "Codast is voor ons een belangrijke partner omdat het specialist is in
zowel documentverwerkingssoftware als processen in de verzekeringssector.
Documenten kunnen nu niet alleen centraal en gecoördineerd worden
vervaardigd, maar kunnen nu ook over alle kanalen verspreid worden, zowel
via traditionele print als via de digitale weg", zegt Jan Teerlinck,
Managing Partner van Optizen. "Codast is met name sterk in de
verzekeringssector en juist in die omgeving zien we dat crossmediale
marketingcampagnes steeds meer voorkomen."

Gepersonaliseerde multichannel campagnes
Bij veel verzekeringsbedrijven zijn communicatieprocessen nog omslachtig en
tijdrovend. Om naast de papierstroom klanten ook nog eens op een
persoonlijke manier te benaderen is daarbij een hele opgave. Optizen biedt
hiervoor het Messagent-platform. Hiermee hebben marketeers een oplossing in
huis die is in te zetten voor data-driven sales en marketing. De
toepassingen gaan van het beheren, opmaken en versturen van
gepersonaliseerde, gesegmenteerde e-zines tot het opzetten van interactieve
multi-channel marketingacties. Door dit te combineren met
documentverwerkingssoftware wordt de productie van alle documenten vanuit
interne systemen bij de klant zeer eenvoudig.

In de financiële wereld is crossmediale communicatie erg belangrijk. Binnen
deze sectoren communiceren bedrijven in verschillende vormen, via meerdere
media en via digitale en traditionele kanalen. Ook dienen zij rekening te
houden met de verschillende doelgroepen. Door Messagent te combineren met
documentverwerkingssoftware wordt alle communicatie in één platform
geïntegreerd, van uitvoer en productie tot en met management en zijn cross
mediale campagnes veel eenvoudiger uitvoerbaar.

Naast het feit dat bedrijven er processen mee in kaart brengen, kunnen zij
ook feedback ontvangen. Zo kan het bedrijf bijvoorbeeld zien hoeveel
polissen er zijn afgesloten. Voor marketeers is dit belangrijk. Operationele
processen komen zo steeds meer samen met  marketingprocessen.

Messagent biedt het voordeel dat één centraal platform de communicatie over
alle kanalen aanstuurt. Vaak zie je in bedrijven dat er verschillende
eilanden bestaan per communicatiekanaal: een aparte tool voor e-mail
verzending, een DM selectietool, een tool voor SMS verzending, etcetera. Dat
is haast altijd historisch gegroeid met het opkomend belang van digitale
kanalen. Maar die 'eilandinfrastructuur' maakt vandaag het proces van
multi-channel communicatie onnodig complex. Met Messagent kunnen bedrijven
multichannel campagnes vanuit één centrale omgeving beheren. Dat maakt dat
men slimmer campagnes kan inrichten op een efficiëntere manier en als gevolg
daarvan  kosten kan verlagen.
 
Met consistente communicatie over alle kanalen kan het bedrijf laten zien
wie het is en wat het voor de klant kan betekenen. Daarnaast kunnen
marketeers reacties van de klanten ook direct meten, voor elk
campagneonderdeel. Zij hebben bijvoorbeeld direct inzicht in de hitrate op
de website na een reclame op TV of ze kunnen direct zien wat de respons is
op verschillende direct mail-campagnes.

Johan van Tongeren, Managing Director van Codast: "We zijn erg ervaren in
het implementeren van in- en outputmanagementoplossingen bij diverse
verzekeraars. Digitale polissen, facturatie, offertetrajecten en claim- en
schadeafhandeling, alles kan vandaag de dag inmiddels in elektronische vorm.
Nu wordt het van belang al die documenten en communicatie ook onderling goed
op elkaar af te stemmen en te managen. Dat is waar het platform van Optizen
uitermate geschikt voor is."

Optizen opereert internationaal en is zeer actief in Nederland. De reden
hiervoor is dat Nederland in een aantal opzichten voorop loopt in het
crossmediale denken. Jan Teerlinck: "Optizen wordt steeds meer
internationaal actief en daarom kiezen we strategisch om met sterke partners
te werken in verschillende landen. Wij zijn blij met Codast als partner
omdat zij expert zijn in de verzekeringssector"