Goudengids.nl voorzien van 'lees voor'-functionaliteit

maandag 25 augustus 2008

Online bedrijvengids toegankelijk voor 2 miljoen blinden, slechtzienden en
laaggeletterden in Nederland

Amsterdam, 25 augustus 2008 – Truvo, uitgever van de Gouden Gids, heeft in
samenwerking met Axendo, aanbieder van technologie die lezen makkelijker
maakt, goudengids.nl   en nationaletelefoongids.nl voorzien van een 'lees
voor'-functionaliteit. Hiermee wordt de online bedrijvengids toegankelijk
voor mensen met een visuele beperking of laaggeletterdheid. Alle
bedrijfsinformatie op beide sites wordt met deze functionaliteit in
gesproken woord omgezet.

Om gebruik te kunnen maken van de 'lees voor'-functionaliteit dient de
gebruiker een toepassing te downloaden die geschreven tekst omzet in
gesproken woord. Als bezoekers met de cursor over de tekst gaan, wordt de
tekst voorgelezen. De voorgelezen tekst wordt woord voor woord met een
aparte kleur getoond. De tekst kan ook worden uitvergroot en meegelezen in
een venster. Ook voor mensen die Nederlands niet als moedertaal hebben en
mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven, maakt BrowseAloud met de
lees voor-technologie het bezoeken van een site makkelijker en leuker.

"Een op de zes volwassen Nederlanders heeft grote moeite met het begrijpen
van online informatie. Twee miljoen mensen kunnen namelijk niet of niet
goed lezen, omdat ze last hebben van dyslexie, laaggeletterd zijn of met
visuele beperkingen kampen. Met de 'lees voor'-functionaliteit zijn zij in
staat de juiste bedrijven in de buurt te vinden, omdat zij aanvullende
bedrijfsinformatie en eventuele meningen van anderen kunnen begrijpen",
aldus Ian Harrison, directeur Truvo Nederland.

"Toegankelijkheid is meer dan de toepassing van webrichtlijnen. Dyslectici,
laaggeletterden en veel anderstaligen zijn daarmee niet echt geholpen. Zij
missen de vaardigheid om een tekst vlot te kunnen lezen, wat een voorwaarde
is om deze te kunnen begrijpen. Voor hen is een gesproken versie van een
tekst onmisbaar", aldus Harry Kleintjens, directeur van Axendo.

Week van de Alfabetisering
Truvo en Axendo zijn deelnemers aan de Week van de Alfabetisering die wordt
georganiseerd van 8 tot en met 13 september. Maandag 8 september is het
Wereldalfabetiseringsdag: In 1966 riep UNESCO deze dag uit tot
Internationale dag van de Alfabetisering. Het doel van UNESCO: wereldwijde
aandacht voor het belang van taal, lezen en schrijven. In de Week van de
Alfabetisering staat het thema 'Geletterdheid raakt ons allemaal´centraal.
Dit thema komt onder andere tot uitdrukking door de veelheid van, en
verscheidenheid aan organisaties die in de Week activiteiten gaan
organiseren. Van bedrijven tot gemeenten, van scholen tot maatschappelijke
organisaties. www.weekvandealfabetisering.nl