Cisco: "Europese vraag naar 'Connected Life'-diensten groter dan in de VS"

vrijdag 14 december 2007

Amsterdam, 14 december 2007 – Volgens onderzoek van Cisco's Internet
Business Solutions Group (IBSG) zijn breedbandgebruikers in Europa meer dan
consumenten in de VS geïnteresseerd in een 'Connected Life', waarbij ze
overal en altijd toegang hebben tot geïntegreerde spraak-, video- en
datadiensten via alle mogelijke apparaten. Ook zijn veel Europeanen bereid
te betalen voor de meerwaarde die deze diensten bieden. Van de Europese
breedbandgebruikers is 90 procent geïnteresseerd in de 'Connected
Life'-diensten, tegenover 77 procent in de VS. Verder is 42 procent bereid
om 3,50 euro per maand te betalen om beheer van en toegang tot hun digitale
content te vereenvoudigen. Op dit moment vindt men het moeilijk hiervoor de
juiste dienst te vinden, die eenvoudig in gebruik, snel te installeren en
veilig is.

Dit zijn resultaten van het Cisco IBSG Connected Consumer-onderzoek onder
West-Europeanen. Voor het onderzoek werd een hypothetische 'Connected
Life'-dienst bedacht, als onderdeel van een breder aanbod. Vervolgens werd
de mening hierover gevraagd aan 1500 breedbandgebruikers in Frankrijk,
Duitsland, Italië, Spanje en Groot-Brittannië. De dienst zou opslag, beheer
en gebruik mogelijk maken van alle digitale media en content binnen een
huishouden, via ieder device, op elk gewenst tijdstip of gewenste plaats.
Voorbeelden van content binnen huishoudens zijn TV, films, agenda,
adressenboek, digitale foto's, videoclips en muziek.

Al meer dan tien jaar wordt gesproken over het altijd en overal verbonden
zijn. Het onderzoek toont aan dat technologie het afgelopen decennium een
belangrijke invloed heeft uitgeoefend op het gedrag van consumenten en op de
markt. Van de breedbandgebruikers geniet 90 procent van de voordelen van
technologie en investeert in verschillende apparaten zoals mobiele
telefoons, pc's en mp3-spelers. 43 procent geeft zelfs aan dat de
technologie hen de vrijheid heeft gegeven hun leven op hun eigen manier in
te richten en 52 procent gelooft dat ze door technologie productiever zijn
en beter georganiseerd.

De gemiddelde respondent is vier uur per dag onderweg en waardeert de
mogelijkheid om dan te kunnen communiceren met anderen en toegang te hebben
tot digitale informatie of entertainment. Van de respondenten vindt 56
procent het belangrijk om in contact te kunnen zijn met familie en vrienden
en 78 procent checkt zijn e-mail waar dat mogelijk is.

"De manier waarop Europese consumenten leven, verandert. Ze hebben laptops,
PDA's en mobiele telefoons voor het vergroten van hun productiviteit en
mp3-spelers voor het luisteren naar muziek. Ze maken hierbij gebruik van
draadloze netwerken om altijd verbonden te zijn", zegt Simon Aspinall,
Managing Director, Service Provider, Cisco IBSG. "Ook adopteren Europeanen
deze geavanceerde technologieën en nieuwe media applicaties sneller dan
consumenten in de VS."

Uit het onderzoek komt eveneens naar voren dat eindgebruikers steeds meer
afhankelijk worden van internet voor videodoeleinden. De gemiddelde
West-Europese breedbandconsument besteedt per week 21 uur van zijn tijd op
het internet en kijkt slechts 11 uur per week tv. In de laatste maand heeft
69 procent op internet een video bekeken of gedownload. Uit het onderzoek
blijkt dat het bekijken van video's typisch een thuisactiviteit is, maar dat
er ook steeds meer onderweg wordt gekeken. Bijna 12 procent kijkt tv of
video op iedere mogelijke plaats en 23 procent koos video als de content
waar ze onderweg het liefst toegang tot hebben.