Sony strooit felgekleurde konijnen over New York in nieuwe BRAVIA-commercial

donderdag 8 november 2007

Sony strooit felgekleurde konijnen over New York in nieuwe BRAVIA-commercial

Badhoevedorp, 8 november 2007 - San Francisco kreeg de stuiterballen en
enkele flats in Glasgow werden ingekleurd in Paint. De nieuwe commercial van
Sony voor de BRAVIA Full HD LCD-televisies laat zien hoe een grote
hoeveelheid, felgekleurde konijntjes New York in beslag nemen. De film toont
op muziek van de Rolling Stones honderden verschillende Play-Doh klei
konijntjes en heeft een vergelijkbaar karakter als klei-animatiefilms zoals
Chicken Run.

Sony heeft ook deze keer de creatie zo werkelijk mogelijk gemaakt met
ongeveer 200 konijnen verschillend tussen een kleine 10 centimeter hoogte
tot een indrukwekkende 10 meter. De meeste konijnen zijn ongeveer 60
centimeter. Niet eerder werkte er zo'n groot creatief team (40
animatiespecialisten) op een enkele scène. Het team werkte drie weken aan
de choreografie en creërde met 2.5 ton klei 100.000 beelden om de 60
seconden durende film te maken.

Hoogtepunten in het filmpje zijn het 10 meter hoge konijn in het midden van
het financiële district en de klei-golf van ongeveer 19 vierkant meter, die
een walvis laat zwemmen door de straten van Manhattan.

De TV-commercial wordt uitgezonden vanaf 17 november. Online is de film nu
al te zien op www.colourlikenoother.com. Hier is bovendien de 'Making of' te
bekijken.

Enkele feiten over de commercial
- 3 weken opname, Foley Square NYC (gelegen tussen Financial District,
Little Italy en TriBeCa)
- 6 cameras
- 2.5 ton Play-Doh
- 189 konijnen van zo'n 60 centimeter
- 150 kubussen van zo'n 30 centimeter
- Paarse golf van ongeveer 3 meter x 6 meter
- 10 meter hoog konijn
- 40 animatiespecialisten
- 40 animatiespecialisten aan het werk aan dezelfde scene nooit eerder
vertoond
- 40 animatiespecialisten werkten 4 hours voor een 4 seconde beeldmateriaal
- De 60 seconde durende film is opgebouwd uit ongeveer 100.000 beelden

Over Paint en Balls
'BALLS'
• De zoekterm 'bouncy balls San Francisco Sony', levert bij Google
274,000 resultaten op
• De campagne leverde 50 % meer bezoekers aan de BRAVIA site op
Sony.com op
• Online advertentie kreeg 30 miljoen hits en 3 miljoen gebruikers
downloade de film
• 3,000 unieke blogposts over de 'Balls' commercial

'PAINT'
• Op de introductiedag bedroeg de hoogste download rate op de
servers meer dan 600mb per seconde door aanvraag van de film
• In de eerste campagneweek werden er een miljoen bezoekers
geregistreerd op bravia-advert.com
• Over het algemeen gingen consumenten uit zichzelf naar de
advertentie, een belangrijke prestatie in een tijd dat er steeds meer wordt
gewaarschuwd dat consumenten niet langer geïnteresseerd zijn.

Frank Budgen
Frank Budgen is fulltime commercial-maker sinds 1991, nadat hij bij Boase
Massimi Pollitt copywriter en creative director was. Hij werd al snel een
van de belangrijkste commercial-makers in de UK en binnen twee jaar ontving
hij de Director of the Year onderscheiding bij de Midsummer Advertising
Awards. In 1997 werd hij partner bij Gorgeous Enterprises. Het bedrijf
heeft sindsdien drie keer de 'UK Production Company of the Year' award
gewonnen.