Gratis kranten steeds beter beoordeeld door Nederlandse krantenlezer

dinsdag 17 juli 2007

Amsterdam, 17 juli 2007 - Nederlandse krantenlezers waarderen de gratis
kranten als kwalitatief goed. Dat blijkt uit een onafhankelijk online
onderzoek uitgevoerd door Daphne Communication Management onder 1.015 mannen
en vrouwen in de leeftijdscategorie 16-64 jaar.

Perceptie gratis kranten
Met betrekking tot gratis kranten geeft 73 procent van de ondervraagden aan
gratis kranten als kwalitatief goed te beschouwen, 25 procent beoordeelt
gratis kranten als goed, maar net iets minder dan betaalde dagbladen en
slechts twee procent is van mening dat gratis kranten geen kwaliteit kunnen
bieden.

Naamsbekendheid en voorkeur gratis kranten
Wat betreft naamsbekendheid geniet Metro de grootste spontane merkbekendheid
met 79 procent gevolgd door Sp!ts met 77 procent. DAG is als nieuwkomer goed
onthaald met 31 procent. De Pers geniet in Nederland een naamsbekendheid van
16 procent.

Op de vraag welke van de gratis kranten wordt gepakt als deze alle vier
tegelijkertijd worden uitgedeeld, staat Metro bovenaan met 70 procent.
Hierna volgt Sp!ts met 68 procent, DAG met 31 procent en De Pers met 27
procent.

Leestijd
Lezers van DAG besteden de meeste leestijd aan hun krant. Op de vraag
hoeveel tijd is besteed aan het lezen van Dag als gratis krant, antwoorden
respondenten dat dit gemiddeld 18,2 minuten is. De gemiddelde leestijd van
Sp!ts, Metro en De Pers bedragen respectievelijk 17,4 minuten, 16,8 minuten
en 14,7 minuten.

De score op de vraag of lezers de helft of meer van hun kant lezen, komt
voor Metro uit op 61 procent van de lezers, Dag op 59 procent, Sp!ts op 58
procent en bij De Pers op 43 procent.

DAG heeft in zijn korte bestaan een plek weten te veroveren tussen zijn
concurrenten. Ruim eenderde van de ondervraagden geeft aan DAG gelezen te
hebben.