Gemeente Alphen aan de Rijn gunt midoffice-aanbesteding definitief aan Bull-consortium

maandag 16 juli 2007

Diemen, 16 juli 2007 - Het college van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft
goedkeuring verleend aan het voorstel om de ANDEZ-aanbesteding definitief te
gunnen aan het Bull-consortium (Bull, eMAXX, Circle Software en Seneca Web
Development). De aanbesteding handelde over de bouw van een gemeentelijke
midoffice. Een midoffice stelt gemeenten in staat hun dienstverlening
digitaal via het internet te ontsluiten door de front- en
backoffice-applicaties aan elkaar te koppelen.

De opdracht omvat een frontoffice die wordt gerealiseerd met e-Loketsuite
van Seneca Web Development. Het zakenmagazijn wordt ingevuld met de
applicatie Verseon van Circle Software. Bull implementeert de eMAXX
MidOffice die de processen van de gemeente Alphen aan den Rijn orkestreert
en zorgt voor de integratie met de bestaande applicaties.

Nicoline Jansen van de gemeente Alphen aan de Rijn: "Dat we uiteindelijk
voor het Bull-consortium hebben gekozen, heeft alles te maken met ervaring.
Bull was een van de weinige partijen in de ANDEZ-aanbesteding die al
ervaring had met de bouw van een midoffice. Er was bewijs dat de koppeling
ook daadwerkelijk werkt. Bovendien sloot hun oplossing het beste aan bij
onze wensen."

Acht producten
De gemeente geeft initieel de volgende processen in opdracht: 'Aanvragen
uittreksel burgerlijke stand', 'Aanvragen uittreksel GBA' (vijf uittreksels
GBA), 'Afspraak maken', 'Aanvragen binnengemeentelijke verhuizingen',
'Melding openbare ruimte' (Verseon), 'Aanvragen inzameling grofvuil',
'Bezwaarschriften' en 'Aanvragen lichte bouwvergunning'.

Verbeterslag dienstverlening
In de komende jaren wil Alphen aan den Rijn een forse verbeterslag maken. De
gemeente wil een volgende stap maken in vraaggerichte dienstverlening. Dit
is een vorm van dienstverlening waarbij vragen zoveel mogelijk direct worden
afgehandeld aan balie, telefoon en internet. De ambitie van Alphen aan den
Rijn gaat veel verder dan het digitaliseren van de bestaande processen.
Vooral het herinrichten van processen met als doel efficiënter, effectiever
en transparanter te werken staat hoog in het vaandel. Alphen aan den Rijn
heeft daarvoor heldere afspraken gemaakt, zogenaamde servicenormen. Dit zijn
afspraken over de snelheid waarmee producten worden geleverd, de maximale
wachttijden bij de balies en de bereikbaarheid van de medewerkers.

Naast de implementatie van een midoffice-oplossing zal ook een migratie
plaatsvinden van het huidige document-managementsysteem DocMan van Circle
Software naar Verseon. De overeenkomst werd ondertekend op 10 juli jl.